Conducta prosocial y estrategias de aprendizaje en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria

  1. Inglés Saura, Cándido J.
  2. Martínez González, Agustín Ernesto
  3. García Fernández, José Manuel
Journal:
European journal of education and psychology

ISSN: 1888-8992 1989-2209

Year of publication: 2013

Volume: 6

Issue: 1

Pages: 33-53

Type: Article

More publications in: European journal of education and psychology

Abstract

Este estudio analizó la relación entre conducta prosocial y las estrategias de aprendizaje en una muestra de 2022 estudiantes españoles (51.1% varones) de Educación Secundaria Obligatoria (ESO). La conducta prosocial fue medida con la escala de Conducta Prosocial del Teenage Inventory of Social Skills (TISS) y las estrategias de aprendizaje fueron medidas con el Learning and Study Strategies Inventory-High School (LASSI-HS). Los análisis de regresión logística revelaron que la conducta prosocial es un predictor positivo y estadísticamente significativo de puntuaciones altas en las siguientes estrategias y habilidades de estudio: actitud hacia el éxito académico, motivación, procesamiento de la información, selección de ideas principales, ayudas al estudio, autoevaluación y estrategias de evaluación. Además, la conducta prosocial fue un predictor negativo y estadísticamente significativo de puntuaciones altas en ansiedad. Estos resultados fueron encontrados en varones, mujeres y en estudiantes de todos los cursos de ESO. Sin embargo, la conducta prosocial sólo fue un predictor positivo y estadísticamente significativo de altas puntuaciones en control del tiempo (en las muestras de 2o y 4o de ESO) y en concentración (en las muestras de chicos y 4o de ESO).

Bibliographic References

  • Aluja, A. y Blanch, A. (2004). Socialized personality, scholastic aptitudes, study habits, and academic achievement: exploring the link. European Journal of Psychological Assessment, 20, 157-165.
  • Andrade, B.F. (2007). Finding the positive in a hostile world: Relationships between aspects of social information processing, prosocial behaviour, and aggressive behaviour, in children with adhd and disruptive behaviour. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 67(11-B), 6729.
  • Bouffard, T. y Couture, N. (2003). Motivational profile and academic achievement among students enrolled in different schooling tracks. Educational Studies, 29(1), 19-38.
  • Cao, F. y Su, L. (2007). Internet addiction among Chinese adolescents: prevalence and psychological features. Child: Care, Health and Development, 33(3), 275-281.
  • Carrasco, C. y Trianes, M.V. (2010). Clima social, prosociabilidad y violencia como predictoras de inadaptación escolar en primaria. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 229-242.
  • Caso-Niebla, J. y Hernán-Guzmán, L. (2007). Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39, 487-501.
  • Cerezo, M.T. y Casanova, P.F. (2004).Diferencias de género en la motivación académica de los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2, 97-112.
  • Cerezo, M.T., Casanova, P.F., de la Torre, M.J. y Carpio, M.V. (2011). Estilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de Educación Secundaria. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 51-61.
  • Chiu, M.M., Chow, B.W. y Mcbride-Chang, C. (2007). Universals and specifics in learning strategies: explaining adolescent mathematics, science, and reading achievement across 34 countries. Learning and Individual Differences, 17, 344-365.
  • Cluver, L. y Gardner, F. (2006). The psychological well-being of children orphaned by AIDS in Cape Town, South Africa. Annals of General Psychiatry, 5, ArtID 8.
  • Coolidge, F.L., DenBoer, J.W. y Segal, D.L. (2004). Personality and neuropsychological correlates of bullying behavior. Personality and Individual Differences, 36, 1559-1569.
  • Delveaux, K.D. y Daniels, T. (2000). Children's social cognitions: Physically and relationally aggressive strategies and children's goals in peer conflict situations. Journal of Developmental Psychology, 46(4), 672-692.
  • De Maris, A. (2003). Logistic regression. En J.A. Schinka y W.F. Velicer (Eds.), Research Methods in Psychology (pp. 509-532). Nueva Jersey, NJ: John Wiley y Sons.
  • Dickert, S. (2008). Two routes to the perception of need: The role of affective vs. deliberative information processing in prosocial behavior. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 69(4-B), 2669.
  • Dodge, K.A., Coie, J.D. y Lynam, D. (2006). Aggression and antisocial behaviour in youth. En N. Eisenberg, W. Damon y R.M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology. Vol. 3. Social, Emotional, and personality development (pp. 719-788). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
  • Duchesne, S., Larose, S., Vitaro, F. y Tremblay, R.E. (2010). Trajectories of anxiety in a population sample of children: Clarifying the role of children's behavioural characteristics and maternal parenting. Development and Psychopathology, 22(2), 361-373.
  • Eisenberg, N., Fabes, R.A. y Spinrad, T.L. (2006). Prosocial development. En W. Damon y N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology, Vol. 3: Social, emotional and personality development (pp. 646-718). Nueva York: John Wiley & Sons.
  • Etxebarría, I., Apodaca, P., Eceiza, A., Fuentes, M.J. y Ortiz, M.J. (2003). Diferencias de género en emociones y en conducta social en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 26(2), 147- 161.
  • Fantuzzo, J.W., Bulotsky-Shearer, R., Fusco, R.A. y McWayne, C. (2005). An investigation of preschool classroom behavioral adjustment problems and social-emotional school readiness competencies. Early Childhood Research Quarterly, 20, 259-275.
  • Fantuzzo, J.W. y McWayne, C. (2002). The relationship between peer-play interactions in the family context and dimensions of school readiness for low-income preschool children. Journal of Educational Psychology, 94, 79-87.
  • Flavell, J.H. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. En F.E. Weinert y R.H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding (pp. 21-29). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Garaigordobil, M., Cruz, S. y Pérez, J.I. (2003). Análisis correlacional y predictivo del autoconcepto con otros factores conductuales, cognitivos y emocionales de la personalidad durante la adolescencia. Estudios de Psicología, 24(1), 113-134.
  • Garaigordobil, M. y García, P. (2006). Empatía en niños de 10 a 12 años. Psicothema, 18(2), 180- 186.
  • Gázquez, J.J., Pérez, M.C., Ruiz, M.I., Miras, F. y Vicente, F. (2006). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de enseñanza secundaria obligatoria y su relación con la autoestima. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 6, 51-62.
  • Gilman, R. y Anderman, E.M. (2006). The relationship between relative levels of motivation and intrapersonal, interpersonal, and academic functioning among older adolescents. Journal of School Psychology, 44(5), 375-391.
  • González-Portal, M.D. (1992). Conducta prosocial: Evaluación e intervención. Madrid: Morata.
  • Grant, A.M. y Berry, J.W. (2011). The necessity of others is the mother of invention: Intrinsic and prosocial motivations, perspective taking, and creativity. Academy of Management Journal, 54(1), 73-96.
  • Inderbitzen, H.M. y Foster, S.L. (1992). The Teenage Inventory of Social Skills: Development, reliability, and validity. Psychological Assessment, 4, 451-459.
  • Inglés, C.J., Benavides, G., Redondo, J., García-Fernández, J.M., Ruiz-Esteban, C., Estévez, C. y Huescar, E. (2009). Conducta prosocial y rendimiento académico en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. Anales de Psicología, 25(1), 93-101.
  • Inglés, C.J., Delgado, B., García-Fernández, J.M., Ruiz-Esteban, C. y Díaz-Herrero, A. (2010). Sociometric types and social interaction styles in a sample of Spanish adolescents. Spanish Journal of Psychology, 13(2), 728-738.
  • Inglés, C.J., Hidalgo, M.D., Méndez, F.X. e Inderbitzen, H.M. (2003). The Teenage Inventory of Social Skills: Reliability and validity of the Spanish translation. Journal of Adolescence, 26, 505-510.
  • Inglés, C.J., Martínez-González, A.E., García-Fernández, J.M., Torregrosa, S.M. y Ruiz-Esteban, C. (2012). Prosocial behavior and self-concept of Spanish students of Compulsory Secondary Education. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 135-156.
  • Inglés, C.J., Martínez-González, A.E., Valle, A., García-Fernández, J.M. y Ruiz-Esteban, C. (2011). Conducta prosocial y motivación académica en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. Universitas Psychologica, 10(2), 557-571.
  • Inglés, C.J., Méndez, F.X., Hidalgo, M.D., Rosa, A.I. y Estévez, C. (2003). Evaluación de las habilidades sociales en Educación Secundaria: Revisión de cuestionarios, inventarios y escalas. Psicología Educativa, 9(2), 71-87.
  • Kenney-Benson, G.A., Pomerantz, E.M., Ryan, A.M. y Patrik, H. (2006). Sex differences in math performance: the role of children’s approach to schoolwork. Developmental Psychology, 42, 11-26.
  • López, E.E., Olaizola, J.H., Ferrer, B.M. y Ochoa, G.M. (2006). Aggressive and nonaggressive rejected students: An analysis of their differences. Psychology in the Schools, 43(3), 387- 400.
  • Lozano, L., González-Pienda, J.A., Núñez, J.C., Lozano, L.M. y Álvarez, L. (2001). Estrategias de aprendizaje, género y rendimiento académico. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 7, 1138-1663.
  • Liu, O.L. (2009). An investigation of factors affecting gender differences in standardized math performance: Results from U.S. and Hong Kong 15 years old. International Journal of Testing, 9, 215-237.
  • Marcus, R.F. (2007). Aggression and violence in adolescence. Nueva York: Cambridge University Press.
  • Martin, S. (2011). Theory of mind, social information processing, and children's social behavior. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 71(9-B), 5844.
  • Martín, E., Martínez-Arias, R., Marchesi, A. y Pérez, E.M. (2008). Variables that predict academic achievement in the spanish compulsory educational system: a longitudinal, multi-level analysis. The Spanish Journal of Psychology, 11, 400-415.
  • Mathur, V.A., Harada, T., Lipke, T. y Chiao, J.Y. (2010). Neural basis of extraordinary empathy and altruistic motivation. NeuroImage, 51(4), 1468-1475.
  • Meneghetti, C. y De Beni, R. (2010). Influence of motivational beliefs and strategies on recall task performance in elementary, middle and high school students. European Journal of Psychology of Education, 25(3), 325-343.
  • Mestre, M.V., Samper, P. y Frias, M.D. (2002).Procesos cognitivos y emocionales predoctores de la conducta prosocial y agresividad: La empatía como factor modulador. Psicothema, 14(2) ,227-232.
  • Mok, Y.F., Fan, R.M. y Pang, N.S. (2007). Developmental patterns of school student’s motivational-and-cognitive-metacognitive competencies. Educational Studies, 33, 81-98.
  • Nelson, D.A. (2000). Social information processing patterns and prosocial behavior: A longitudinal study. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 60(11-B), 5813.
  • Nelson, D.A. y Crick, N.R. (1999). Rose-colored glasses: Examining the social informationprocessing of prosocial young adolescents. The Journal of Early Adolescence, 19(1), 17- 38.
  • Normandeau, S. y Gobeil, A. (1998). A developmental perspective on children’s understanding of causal attributions in achievement-related situations. International Journal of Behavioral Development, 22, 611-632.
  • Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., García, M.S., González-Pumariega, S. y García, S.I. (1998). Estrategias de aprendizaje en estudiantes de 10 a 14 años y su relación con los procesos de atribución causal, el autoconcepto y las metas de estudio. Estudios de Psicología, 59, 65- 85.
  • Olivarez, A. y Tallent-Runnels, M.K. (1994). Psychometric properties of the Learning and Study Strategies Inventory-High School Version. Journal of Experimental Education, 62, 243- 257.
  • Riccio, C.A., Hewitt, L.L. y Blake, J.J. (2011). Relation of measures of executive function to aggressive behavior in children. Applied Neuropsychology, 18, 1-10.
  • Rodríguez-Mayoral, J.M., Martínez-Arias, R., Díaz-Aguado, M.J. y Morentín, R. (2008). Comportamiento violento en adolescentes: Su relación con las estrategias cognitivas y el rendimiento académico. Psicología Educativa, 14, 63-81.
  • Ryan, A.M., Hicks, L. y Midgley, C. (1997). Social goals, academic goals and avoiding seeking help in the classroom. Journal of Early Adolescence, 17, 152-171.
  • Smith, L., Sinclair, K.E. y Chapman, E.S. (2002). Students’ goals, self-efficacy, self-handicapping, and negative affective responses: An Australian School Student Study. Contemporary Educational Psychology, 27, 471-485.
  • Samuelstuen, M.S. (2003). Psychometric properties and item-keying direction effects for the Learning and Study Strategies Inventory-High School Version with Norwegian students. Educational and Psychological Measurement, 63, 430-445.
  • Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence. Trends in Cognitive Sciences, 9, 69-74.
  • Stevens, T. y Tallent-Runnels, M.K. (2004). The Learning and Study Strategies Inventory-High School Version: Issues of factorial invariance across gender and ethnicity. Educational and Psychological Measurement, 64, 332-346.
  • Supplee, L.H. (2004). Strategy use in elementary school children's prosocial reasoning. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 65(2-B), 1054.
  • Swalander, L. y Taube, K. (2007). Influences of family bases prerequisites, reading, attitude, and self-regulation on reading ability. Contemporary Educational Psychology, 32, 206-230.
  • Valle, A., Cabanach, R.G., Rodríguez, S., Núñez, J.C. y González-Pienda, J.A. (2006). Metas académicas, estrategias cognitivas y estrategias de autorregulación del estudio. Psicothema, 18(2), 165-170.
  • Weinstein, C.E., Husman, J. y Dierking, D.R. (2000). Self-regulation interventions with a focus on learning strategies. En P.R. Pintrich y M. Boekaerts (Eds.), Handbook on self-regulation (p. 211-237). New York: Academic Press.
  • Weinstein, C.E., y Mayer, R.E. (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: Macmillan.
  • Weinstein, C.E y Palmer, D.P (1990). Learning and Study Strategies InventoryHigh School Version: User´s Manual. H & H Publishing Company, Inc. Florida.
  • Wentzel, K.R. (2005). Peer relationships, motivation, and academic performance at school. En J. Elliot y C.S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 279-296). Nueva York: Guilford Press.
  • Zimmerman, B.J. (2000). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. En B.J. Zimmerman y D.H. Schunk (Eds), Self-regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives (pp. 1-37). London: Lawrence Erlbaum.