Aprender conociendo a las personas usuarias de los servicios

  1. Martínez Román, María Asunción
  2. Domenech López, Yolanda
  3. Tortosa Martínez, Juan
Revista:
Azarbe: Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar

ISSN: 2254-9641 2255-4955

Ano de publicación: 2014

Número: 3

Páxinas: 93-98

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Azarbe: Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar

Resumo

We present here three learning innovation experiences within the course “Initiation to Professional Skills”, a first year course of the Social Work undergraduate degree of the University of Alicante. Objectives: 1) Getting service users involved in teaching roles, considering them experts by their personal experience with Social Workers and society in general 2) Provide with a learning environment that promotes getting to know, understand and learn how to communicate with service users. Methodology: Meaningful learning based on the interaction with service users in three modalities: a) Collaborative design of teaching and learning activities between a social entity and the teaching staff of the course “Initiation to Professional Skills” of the Social Work undergraduate degree of the University of Alicante b) A multidisciplinary approach design including Social Work teaching staff, Physical Activity and Sport Science teaching staff, and the social entity c) International design with participation of Queen’s University, Belfast (Northern Ireland) (project leader), together with the University of Ljubljana (Slovenia) and the University of Alicante. The results of these experiences provide with evidence supporting the relevance of the teaching role of experts by their experience, and also of the implementation of methodologies based on meaningful learning for acquiring competences.

Referencias bibliográficas

  • Agnew, A., Duffy, J (2010). Innovative Approaches to Invol- ving Service Users in Palliative Care Social Work Education, Social Work Education the International Journal, Vol, 29, No. 7. pp. 744 -759
  • AIETS/IASSW. Global Standards for the Education and Tra- ining of the Social Work Profession. Documento electrónico disponible en inglés en la página web de la Asociación Internacional de Escuelas de Trabajo Social (AIETS-IASSW). 2004. http://www.iassw-aiets.org/ (Consulta: 20/11/2013).
  • Cano García, M.ª E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado. http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf
  • Consejo General del Trabajo Social (2012) Código Deontológico de Trabajo Social. Madrid: C.G.T.S.
  • Cuyvers, G. (2009). “Evolving to competence based Social Work training”. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 16, 29-42
  • Doménech-López, Y.; Martínez Román, M.A.; Villegas Castrillo, E.; Lillo Beneyto, A.; Giménez Bertomeu, V. ; Mira Grau, F.J.; Palomar Villena, M.; Pérez Belda M.C. ( 2011). Revisión y elaboración de las Guías docentes: “Iniciación a las habilidades profesionales” y “Habilidades profesionales I”. En Álvarez Teruel, J. D; Tortosa Ybáñez, M.T y Pellín Buades, N. (Coords.). Redes de investigación docente universitaria: innovaciones metodológicas, 765- 785.
  • J. Duffy, Martínez-Román, M.A., Zaviršek, D., Doménech López, Y., Tortosa-Martínez, J. (2013b) International Messages on Service User and Carer Involvement. Queen’s University, Belfast (UK), University of Ljubljana, (Slovenia), University of Alicante
  • Duffy, J. (2013). Service User and Carer Involvement in Roleplays to Assess Readiness for Practice. Social Work Education, 32 (1) 39-54
  • Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56
  • García San-Pedro, M. J. (2009). “El concepto de competencias y su adopción en el contexto universitario”. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 16, 11-28
  • Gargallo López, B., Sánchez Peris, F. J., Ros Ros, C., Ferreras Remesal, A. (2010). Estilos docentes de los profesores universitarios: la percepción de los alumnos de los buenos profesores. Revista Iberoamericana de Educación, 51, (4)1-16 http://www.rieoei.org/deloslectores/3236Lopez.pdf
  • Giménez, V.M.; Doménech-López, Y. (2012). Expertos por la experiencia y expertos por la profesión. Visiones sobre la práctica profesional en los Servicios Sociales de Atención Primaria. Cuadernos de Trabajo Social. 25, (2) 439-449
  • Martínez-Román, M.ª A.; Doménech López, Y; Ramos Feijóo, C.; Giménez Bertomeu, V.; Suárez Soto, E.; Villegas Castrillo, E.; La Parra Casado, D.; Mateo Pérez, M.A.; Martínez Gras, R.; Martín Irles (2004). “Diseño de un proyecto experimental de enseñanza-aprendizaje para la adaptación progresiva de la Diplomatura de Trabajo Social a las directrices europeas de educación superior”. En Bernabeu Pastor, G. y Sauleda Parés, N. (eds.) Espacios de Investigación en la Profesionalización Docente Universitaria. II, Alcoy, Marfil, págs. 217-240
  • Martínez Román, M.A. (2010). ‘La incorporación de los usuarios en la educación teórica y práctica de los Trabajadores Sociales: ¿Convergencia con Europa?’. Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Sociales, 68, 132, p. 223- 239. http://revistas.upcomillas.es/index.php/miscelaneacomillas/article/view/836/705
  • Martínez-Román, M.A., Tortosa-Martínez, J., Caus-Pertegaz (2012). Compensación de desigualdades en salud de personas mayores mediante actividades físicas, de ocio y recreación. En Joint World Conference on ‘Social Work and Social Development: Action and Impact’, Estocolmo 8-12 julio, Abstract Book, 60
  • Martínez-Román, M.A., Tortosa-Martínez, J., Caus-Pertegaz, N. (2013). Knowing each other by Playing and Listening: Prevention of discriminatory attitudes against users of mental health services. En 3rd ENSACT Joint European Conference ‘Social Action in Europe. Towards Inclusives policies and practices’, Estambul, 16-19, abril, Abstract Book, 150
  • Fiddler, M., Marienau, C. (2008). Developing Habits of Reflection for Meaningful Learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 118, 75-85 http:// www.sunyjcc.edu/files/Developing%20Habits%20 of%20Reflection.pdf
  • Rodríguez Palmero, M.ª L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3, (1), 29-50.
  • Tortosa-Martínez, J., Caus, N., Blasco-Lafarga, C. (2012) An experience of service learning in recreation and physical activity for mental health. En European Congress of Adapted Physical Activity 2012. Kerry, 06-08, abril, Abstract Book.
  • Tortosa-Martínez, J.; Caus, N.; Martínez-Román, M.A.; Mateo-Pérez, M.A.; Pérez-Belda, M.C. Recreation activities and experts by the experience for social inclusion of mental health institution users. En European Congress of Adapted Physical Activity 2012. Kerry, 06-08, abril, Abstract Book.
  • Zaviršek, D., Videmšek, P. (2009). Service user involvement in research and teaching: is there a place for it in Eastern European social work? Ljetopis socijalnog rada, 16, (2) 207-222.