Las redes sociales en las marcas turísticas de la Comunidad Valenciana
ISSN: 1988-2696
Année de publication: 2012
Número: 18
Pages: 533-541
Type: Article
D'autres publications dans: Estudios sobre el mensaje periodístico
Résumé
Tourism is one of the most important economical sectors of the Valencian Community, but since 2009, there is a significant drop in tourists arrivals which motivates the implementation of several strategic and competitiveness plans, with new proposals of communication in which it is essential the adaptation to new technologies. This paper analyzes how they are communicating, what social networks are being used, leading tourist brands of Valencian Community: Benidorm, Castellón Mediterráneo, Costa Blanca and Valencia Terra i Mar. The results indicate that these networks are being used more as a normal channel of promotion and dissemination of tourist products, than for the purpose that made them popular: participation and interaction with the public
Références bibliographiques
- BERNÉ MANERO, Carmen; GARCÍA GONZÁLEZ, Margarita; GARCÍA UCEDA, M. Esperanza & MÚGICA GRIJALBA, José Miguel (2011): “La influencia de las TIC en la estructura del sistema de distribución turístico”. Cuadernos de Turismo, nº. 28, pp. 9-22.
- DI PLACIDO, Angelo (2010): Interactividad usuario-usuario y redes sociales online en el sector turístico. Análisis de las páginas web turísticas oficiales de las administraciones andaluzas, en VIII Congreso “Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones” Turitec.
- EXCELTUR, CONSELLERIA DE TURISMO: Estudio del impacto económico del turismo sobre la economía y el empleo de la Comunidad Valenciana. Años 2008, 2009 y 2010.
- GENERALITAT VALENCIANA (2008): Plan de competitividad del sector turístico de la Comunidad Valenciana 2009-2011. Documento ejecutivo, (julio 2008).
- GENERALITAT VALENCIANA, CONSELLERIA DE TURISMO (2009): Plan de imagen y posicionamiento marketing 2009.
- GENERALITAT VALENCIANA, CONSELLERIA DE TURISMO (2011): Plan de marketing turístico 2011.
- GENERALITAT VALENCIANA, CONSELLERIA DE TURISMO (2012): Plan de marketing turístico 2012.
- INSTITUTO DE ESTUDIOS TURÍSTICOS (IET): Informes anuales de Frontur. Años 2005-2010.
- MONFORT, Vicente (2009): “Comunidad Valenciana”, en AECIT: La actividad turística española en 2010. Madrid, Centro de Estudios R. Areces.
- VERA, Fernando; CRUZ, Jorge & BAÑOS, Carlos Javier (1995): “Turismo y organización del territorio: desajustes de un modelo de implantación y nuevas estrategias”. Cuadernos de Geografía, nº 58, pp. 439-474.