Evaluating with a Portfolio in the European Higher Education Frameworkan example from English Studies
ISSN: 0213-2028
Año de publicación: 2012
Volumen: 25
Páginas: 147-164
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista española de lingüística aplicada
Referencias bibliográficas
- Allen, L.Q. 2004. “Implementing a culture portfolio project within a constructivist paradigm.” Foreign Language Annals 37 (2): 232-239.
- Apple, M. and E. Shimo. 2004. “Learners to Teacher: Portfolios, please! Perceptions of portfolio assessment in EFL classrooms”. The Interface between Language, Pragmatics and Assessment. Eds. T. Newfields, Y. Ishida, M. Chapman and M. Fujioka Tokyo: Tokyo Keizai University. 53-58.
- Banfi, C. S. 2003. “Portfolios: integrating advanced language, academic, and professional skills”. ELT Journal 57 (1): 34-42.
- Barberà, E., Bautista, G., Espasa, A. and T. Guasch. 2006. “Portfolio electrónico: desarrollo de competencias profesionales en la Red”. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento 3 (2): 55-66.
- Brown, H. D. 2001. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall Regents.
- Brown, S. 2003. “Estrategias institucionales en evaluación”. Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Eds. S. Brown and A. Glasner. Translated by Miguel Callizo. Madrid: Narcea. 23-33.
- Bueno, J., García, M., Gómez, L., Marimón, C., Morell, T., Puche, C., Ramos, F. and C. Segura. 2004. “Los créditos ECTS en Filología. Análisis de problemas específicos y consideraciones metodológicas”. Espacios de participación en la investigación del aprendizaje universitario I. Eds. M. A. Martínez and V. Carrasco. Alcoy: Marfil. 287-307.
- Cassany, D. 2006. El Portfolio Europeo de Lenguas. Madrid: Ministerio de Educación.
- Celce, M. and E. Olshtain. 2000. Discourse and Context in Language Teaching. A Guide for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
- Colen, M., Giné, N. and F. Imbernon. 2006. La carpeta de aprendizaje del alumnado universitario. Barcelona: Octaedro.
- Corominas, E. 2001. “Competencias genéricas en la formación universitaria”. Revista de Educación 325: 299-331.
- Council of Europe 2001. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
- Cruz de la, A. 2003. “El proceso de convergencia europea: ocasión de modernizar la Universidad Española si se produce un cambio de mentalidad en gestores, profesores y estudiantes”. Aula Abierta 82: 191-216.
- Delett, J. S., Barnhardt, S. and J. A. Kevorkian. 2001. “A framework for portfolio assessment in the foreign language classroom”. Foreign Language Annals 34 (6): 559-568.
- Ekbatani, G. 2000. Moving toward learner-directed assessment. Learner-Directed Assessment in ESL. Eds. G. Ekbatani and H. Pierson. Mahwah, NJ: Erlbaum. 1-11.
- Escobar, C. 2001. “La evaluación”. Didáctica de las lenguas extranjeras en la Educación Secundaria Obligatoria. Eds. L. Nussbaum and M. Bernaus. Madrid: Síntesis. 325-358.
- Esteban, M. and J. M. Madrid. 2007. “Formación para la Investigación y la Innovación docente” (Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Murcia). Red U. Revista de Docencia Universitaria 1. Retrieved December 11, 2010 from http://www.um.es/redu/1.
- European Commission. 1998. “European Credit Transfer System ECTS Users’ Guide”. Retrieved December 11, 2010 from: http://europa.eu.int/comm/education/Socrates/ ects.html
- European Ministers of Education (1999) “Bologna Declaration” [Internet document available at http:// murst.it/convegni/bologna99].
- Gata, M., Bautista, J. M. and B. Mora. 2003. “La construcción del espacio europeo de Educación Superior: entre el reto y la resistencia”. Aula Abierta 82: 173-190.
- Gómez, L. 2004. “Créditos ECTS en Filología”. Investigar colaborativamente en docencia universitaria. Coord. M. A. Martínez. Alicante: Universidad de Alicante. 1-116.
- Hamp-Lyons, L. and W. Condon. 2000. Assessing the Portfolios: Principles for Practice, Theory, and Research. Cresskill, NJ: Hampton.
- Hernández, F. 2003. “Enseñar y aprender en la Universidad: una adaptación necesaria de las titulaciones al Espacio Europeo de Educación Superior”. Circunstancia, Revista de Ciencias Sociales 8: 173-190.
- Holec, H. 1981. Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon.
- Little, D. 2005. “The Common European Framework and the European Language Portfolio: involving learners and their judgements in the assessment process”. Language Testing 22 (3): 321-326.
- Littlewood, W. 1999. “Defining and developing autonomy in East Asian contexts”. Applied Linguists 20 (1): 71-94.
- Lo, Y. F. 2010. “Implementing reflective portfolios for promoting autonomous learning among EFL college students in Taiwan”. Language Teaching Research 14 (1): 77-95.
- López, V. M. 2006. “Cuestiones claves sobre evaluación, docencia universitaria y Convergencia Europea. La evaluación formativa como alternativa más coherente”. Retrieved April 13, 2010 from http://www.ugr.es/magister/ECTS%20web/ Documentos/profesorado/ponencia. Evaluacion.pdf
- Martínez Lirola, M. 2008. “Una propuesta de evaluación en el EEES: el uso del portfolio en una clase de idiomas”. Porta Linguarum. Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras 8: 23-34.
- Martínez Lirola, M. 2012. “Evaluation proposal based on the ECTS system: evaluating the four skills in a University core subject with a portfolio”. Porta Linguarum. Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras 17: 189-201.
- Martínez Lirola, M. and E. Crespo Fernández. 2007. “La evaluación en el marco del EEES: el uso del portfolio en Filología Inglesa”. Red-U, Revista de Docencia Universitaria 2. [Internet document available at http://www.redu.um.es/Red_U/2/]
- Martínez Lirola, M. and F. Rubio. 2009. “Students’ Beliefs about Portfolio Evaluation and its Influence on their Learning Outcomes to Develop EFL in a Spanish Context”. International Journal of English Studies (IJES) 9 (1): 91-111.
- Martínez, M. A. and N. Sauleda. 2005. “La investigación basada en el diseño y el diseño del crédito europeo”. Investigar en diseño curricular. Redes de docencia en el Espacio Europeo de Educación Superior. Eds. M. A. Martínez and V. Carrasco. Vol. I. Alcoy: Marfil. 7-22.
- McWethy, D.and J. Gradwell. 1998. “Portfolios: Viable in Vocational Education”. Canadian Vocational Journal 33 (3): 11-13.
- Nunes, A. 2004. “Portfolios in the EFL classroom: disclosing an informed practice”. ELT Journal 58 (4): 327-335.
- O’Malley, J. M. and L. Valdez Pierce. 1996. Authentic Assessment for English Language Learners. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Padilla, A.M., Aninao, J. and H. Sung. 1996. “Development and implementation of student portfo lios in foreign language programs”. Foreign Language Annals 29 (3): 429-438.
- Pagani, R. 2002. “El crédito europeo y el sistema educativo español”. [Internet document available at http://www.eees.ua.es]
- Pereyra-García, M. A., Sevilla, M. and A. Luzón. 2006. “Las universidades españolas y el proceso de la construcción del Espacio Europeo de Ecuación Superior. Limitaciones y perspectivas de cambio”. Revista española de educación comparada 12: 37-80.
- Pérez Paredes P. and F. Rubio. 2005. “Testing and assessment”. TEFL in Secondary Education. Eds. D. Madrid, N. Mclaren and A. Bueno. Granada: Universidad de Granada. 605-639.
- Race, P. 2003. “¿Por qué evaluar de un modo innovador?”. Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Eds. D. Madrid, N. Mclaren and A. Bueno. Translated by Miguel Callizo. Madrid: Narcea. 77-90.
- Rea, S. 2001. “Portfolios and Process Writing: A Practical Approach”. The Internet TESL Journal 7 (6). [Internet document available at http://teslj.org/].
- Rico, M. and C. Rico. 2004. El Portfolio Discente. Alcoy, Marfil.
- Salaberri Ramiro, M. S. 2005. “Aprendiendo en la práctica escolar a través del portafolio”. Towards an Understanding of the English Language, Past, Present and Future. Studies in Honour of Fernando Serrano. Coord. J. L. Martínez-Dueñas Espejo. Granada: Universidad de Granada. 597-614.
- Sánchez, A. 2006. “Innovación en la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior: camino de Londres 2007”. Foro de Educación 7-8: 119-129.
- Sánchez, P. and A. Zubillaga. 2005. “Las universidades españolas ante el proceso de convergencia europea: Análisis de las medidas institucionales y acciones de aplicación”. Revista de Educación 337: 169-187.
- Teichler, U. 2006. “El Espacio Europeo de Educación Superior: visiones y realidades de un proceso deseable de convergencia”. Revista española de educación comparada 12: 113-144.
- Wright, W. A., Knight, P. and N. Pomerlau. 1999. “Portfolio people: Teaching and learning dossiers and innovation in higher education”. Innovate Higher Education 24 (2): 89-103.
- Yang, N. 2003. “Integrating portfolios into learning strategy-based instruction for EFL college students”. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 41 (4): 293-317.
- Zabalza, M. A. 2002. Diseño curricular en la Universidad. Competencias del docente universitario. Madrid: Narcea.
- Zeichner, K. and S. Wray. 2001. “The teaching portfolio in US teacher education programs: what we know and what we need to know”. Teaching and Teacher Education 17: 613-621.