Crítica de género. E. 1027: Eileen gray vs. Le Corbusier en Cap Martin

  1. Marcos Alba, Carlos Luis
Revista:
Feminismo/s
  1. Gutiérrez Mozo, María Elia (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Any de publicació: 2011

Títol de l'exemplar: La arquitectura y el urbanismo con perspectiva de género

Número: 17

Pàgines: 259-295

Tipus: Article

DOI: 10.14198/FEM.2011.17.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Altres publicacions en: Feminismo/s

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The villa E.1027 has remained silenced for years in the historiography of modern architecture despite its sophisticated modernity and its wise understanding of the locus; perhaps due to its subtle criticism over the modern principles established during the 20's and imposed over the following decades. This ominous oblivion has also included a woman, Eileen Gray, responsible for most of its authorship. Le Corbusier was not alien to either of them. This article analyzes the master's behaviour regarding his obsession and subsequent occupation of the Maison en bord de mer and its surroundings, trying to uncover the causes that probably encouraged their desecration. It ends up summarizing Gray's gender criticism presciently unfolded in E.1027 regarding corbusieran canon as early as 1926.

Referències bibliogràfiques

  • Adam, Peter. «Eileen Gray and Le Corbusier», 9H, 8(1989,) pp. 150-153.
  • Adam, Peter. Eileen Gray, Architect/designer: A Biography (Rev. Ed.). Londres, Ed. Thames and Hudson, 2000 (1987).
  • Badovici, Jean, «Peinture Murale ou Peinture Spatiale.», L’Architecture d’Adjourd’hui, 8, nº, 3 (1937).
  • Badovici, Jean, carta a Le Corbusier, fechada el 2 de julio de 1941, Fundación Le Corbusier.
  • Blanc, Philippe. «Cabanon:Roquebrune-Cap-Martin, Francia», ARQ, 66, Agosto 2007, Universidad Católica de Chile, Chile, pp. 88-93
  • Colomina, Beatriz, «Líneas de Batalla: E. 1027», en Pasajes, 2º semestre 2001, Univ. de Buenos Aires. Centro de Estudios Amancio Williams., pp. 47-55.
  • Constant, Caroline. «The Nonheroic Modernism of Eileen Gray», Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 53, Nº. 3 (Sep. 1994), pp. 265-279.
  • Espegel, Carmen. Aires modernos. E. 1027: maison en bord de mer Eileen Gray y Jean Badovici 1926-1929. Madrid, Ed. Mairea Libros, 2010
  • Espegel, Carmen. Heroínas del espacio. Mujeres arquitectos en el Movimiento Moderno. Valencia, Ed. Generales de la Construcción, 2006.
  • Gray, Eileen, badoVici, Jean. «De l’Eclecticisme au doute». Londres, Da Capo Press, inc. & Trewin Copplestone Publishing Ltd., vol. 1928-1929, 1975, y planchas pp.17-38 y pp. 27-59 (reimpresión de la monografía E.1027: Maison en bord de mer publicada en L’Architecture Vivante, número Otoño-invierno, (1929), Ed. Albert Morance, Paris).
  • Le Corbusier, «Unité», L’Architecture d’Adjourd’hui, 19, 1948.
  • Le Corbusier, carta a Badovici fechada el 1 de enero de 1950. Fundación Le Corbusier.
  • Le Corbusier, Le Modulor 2. Paris, Editions L’Architecture d’Aujourd’hui, 1950, p. 154.
  • Miranda, Antonio, 2008, Columnas para la resistencia. Madrid, Ed. Mairea
  • Rault, Jasmine. «Occupying E.1027. Reconsidering Le Corbusier’s «Gift» to Eileen Gray, Space and Culture, Vol. 8, 2 (May 2005), pp. 160-179.
  • Rykwert, Joseph. «Eileen Gray: two Houses and an Interior, 1926-1933», Perspecta, Vol. 13/14 (1971), pp. 67-73.
  • Tournikiotis, Panayotis. La historiografía de la arquitectura moderna. Madrid. Ed. Mairea/Celeste, 2001. (Tit. Orig. The Historiography of modern Architecture, Massachusetts Institute of Technology, 1999).
  • Van Doesburg, Theo. «La evolución de la arquitectura moderna en Holanda», Principios del nuevo arte plástico y otros escritos. Murcia, Ed. C.O.A.T.M., 1985 (Tit. Orig. Grondbegrippen van de nieuwe beeldende kunst; Tijdschrift voor Wijsbegeerte XIII, 1919), p. 115.
  • Zaknic, Ivan. «Le Corbusier Sans Fin», Journal of Architectural Education, Vol.42, 3 (Spring 1989), pp. 49-59.
  • <http://purecontemporary.blogs.com/behind_the_curtains/2007/10/eileen-gray-1st.html>, consultado el 08-03-2011.