El escenario de conciliación para la igualdad en el entorno publicitariouna comparación entre el sector docente y el profesional
ISSN: 2174-0992
Año de publicación: 2011
Título del ejemplar: Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea
Número: 2
Páginas: 183-200
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación
Resumen
In recent decades, conciliation has emerged as an issue of social concern. Thus, in Spain emerge a number of regulations dealing with this problem. Specifically, in 2007 it promulgated the Law for Effective Equality of Women and Men that makes it mandatory, for certain companies, of develop and implement equality plans. In order to determine the degree of application of this rule and com- pare the conditions for conciliation between teachers and professionals in the advertising industry, we conducted an analysis of content information relating to the creation of units and the equality plans in the Spanish universities that offer studies in advertising, and we conducted a survey for teachers and em- ployees in the advertising industry in order to measure work family levels and their perceptions on changes because of the law. The results show that public universities have implemented greater extent the legal precepts associated with the conciliation than public ones. In turn, there are differences in the conside- ration of conflict family/work between teachers and professionals: the teachers consider that the family sphere interferes with the laboral one while advertisers perceive that the overflow of the laboral sphere toward the family one is higher. However, both types of workers do not perceive a family friendly culture in their works, and they do not perceive changes because of the law.
Referencias bibliográficas
- Carlson, Dawn S.; Kacmar, K. Michele; Williams, Larry J. (2000). Construction and initial validation of a multi-dimensional measure of work-family conflict. En: Journal of Vocational Behavior, Vol. 56, nº2. Estados Unidos: Elsevier, 249-276.
- Clemente, Jesús; González, María Asunción; Galiano, Aída (2011). Productividad y empleo I. Organización del trabajo, conciliación y absentismo. Zaragoza: Consejo Económico y Social de Aragón.
- Chinchilla, Nuria; León, Consuelo (2011). Diez años de conciliación en España (1999-2009). Madrid: Grupo 5.
- Fernández, Juan Antonio; Tobío, Constanza (2006). Conciliar las responsabilidades familiares y laborales: políticas y prácticas sociales. Documento de trabajo 79/2005. Madrid: Fundación alternativas. En: http://www.falternativas.org/laboratorio/documentos/documentos-de-trabajo/conciliar-las-responsabilidades-familiares-y-laborales-politicas-y-practicas-sociales, consultado el 28-06-2011.
- Isonomía (2010). El proceso de incorporación de la igualdad efectiva de mujeres y hombres en las universidades españolas. Análisis comparativo entre universidades: planes de igualdad y unidades de igualdad universitarias. Castellón: Fundación Isonomía. En: http://isonomia.uji.es/docs/spanish/nudoacad2/EstudioPLANESIGUALDADuniv_31.05.10.pdf, consultado el 28-06-2011.
- Klein, Devid. (2001). Women in Advertising. Ten years on. London: IPA.
- Martín Llaguno, Marta; Beléndez Vázquez, Marina; Hernández Ruiz, Alejandra (2007). La mujer en las agencias de publicidad. Madrid: Asociación Española de Agencias de Publicidad.
- Papí, Natalia; Cambronero, Belén. Acciones públicas de sensibilización de género. El esfuerzo de la administración regional y local en comunicación publicitaria (1999-2007). En: Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, en prensa.
- Thompson, Cynthia A.; Beauvais, Laura L.; Lyness, Karen S. (1999). When work–family benefits are not enough: the influence of work–family culture on benefit utilization, organizational attachment, and work–family conflict. En: Journal of Vocational Behavior, Vol. 54, nº 3. Estados Unidos: Elsevier, 392-415.
- Valdés, Fernando; Sobrino, Gemma Mª; Dilla, Mª José; García, Juan Carlos; Molero, Mª Luisa; Otero, Laura (2010).El análisis de las materias relacionadas con la igualdad de género en la negociación colectiva. En: http://www.ugt.es/actualidad/2011/mayo/jor-informe_1.pdf, consultado el 28-06-2011.