Estilos de aprendizaje y métodos del casouna investigación empírica en la diplomatura en trabajo social

  1. Giménez Bertomeu, Víctor M.
  2. De Alfonseti Hartmann, Nicolás
  3. Lillo Beneyto, Asunción
  4. Lorenzo García, Josefa
  5. Mira-Perceval Pastor, María Teresa
  6. Rico Juan, Juan Ramón
  7. Asensi Carratalá, María Jesús
Journal:
Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

ISSN: 2332-8533 1988-8996

Year of publication: 2008

Volume: 1

Issue: 2

Pages: 65-83

Type: Article

More publications in: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles

Abstract

We present an empirical research of the teaching network “Red de Estudio de la Docencia de Calidad en Trabajo Social-Segundo curso” (REDCATS-Segundo curso), on learning styles and case method in the Degree in Social Work of the University of Alicante (Spain), conducted during the academic year 2006-07. The paper includes an introduction on the theoretical foundations of the study, the research design (approach, objectives, hypothesis, participants, measure, procedure, and data analysis), the main results obtained and their discussion, as well as the main conclusions that can be drawn of the work.

Bibliographic References

  • Alonso, C.M. (1992) Estilos de Aprendizaje. Análisis y Diagnóstico en Estudiantes Universitarios. Madrid: Editorial de la Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral en 2 volúmenes.
  • Alonso, C.M.; Gallego, D.J. y Honey, P. (1999) Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero, 4ª edición.
  • Benito, A. y Cruz, A. (Coords) (2005) Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • Flechsig, K. y Schiefelbein, E. (Eds.) (2003) Veinte modelos didácticos para América Latina. Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos. Disponible en: http://www.educoas.org/portal/es/ineam/bib_ineam.aspx?culture=es&navid=201 Consultado: 20/04/2006.
  • Giménez Bertomeu, V.M.; Asensi Carratalá, M.J.; De Alfonseti Hartmann, N.; Lillo Beneyto, A.; Lorenzo García, J.; Mira-Perceval, M.T. y Rico Juan, J.R. (2007). “Técnicas de enseñanza-aprendizaje y sistemas de evaluación en la Diplomatura en Trabajo Social en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior”, en M. Iglesias y F. Pastor (Coords.), Investigando en la estructura curricular del EEES, 1-82. Alicante: ICE/Vicerrectorado de Calidad y
  • Honey, P. y Mumford, A. (1986) The Manual of Learning Styles. Maidenhead: Peter Honey.
  • Keefe, J.W. (1988) Profiling and Utilizing Learning Style. Reston: NASSP.
  • Kolb, D. (1984) Experiential learning: Experience as the source of Learning and Development. Englewood Cliffs (NJ): Prentice-Hall.
  • López Noguero, F. (2005) Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.
  • Mumford, A. (1990) Cómo desarrollar el talento gerencial. Bogotá: Norma.