Moctezuma IIausencia y presencia en el teatro mexicano

  1. Aracil Varón, Beatriz
Zeitschrift:
América Sin Nombre
  1. Aracil Varón, Beatriz (coord.)

ISSN: 1577-3442 1989-9831

Datum der Publikation: 2007

Titel der Ausgabe: En torno al personaje histórico

Nummer: 9-10

Seiten: 12-20

Art: Artikel

DOI: 10.14198/AMESN2007.9-10.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Andere Publikationen in: América Sin Nombre

Zusammenfassung

While the historical figure of Montezuma II has played a part in Mexican theatre since the early colonial period, the way he is dealt with as a person has been problematic: the resigned attitude of the great tlatoani in the face of the invader meant that he was ignored or criticised by dramatic authors, who instead acclaimed native resistance heroes (particularly Cuauhtémoc) in their attempt to contribute to the construction of the national identity, not only in the decades following Independence but also well into the 20th century. Contrary to this general attitude, though doubtlessly making use of elements already present in cultural tradition, in Moctezuma II, Sergio Magaña (1953) achieves a clear recovery and revaluation of the person for contemporary Mexico.

Bibliographische Referenzen

  • Antonin Artaud, D’un voyage au pays des Tarahumaras (Editions de la revue Fontaine, Paris, 1945)
  • Alejandro Ortiz Bullé-Goyri, Teatro y vanguardia en el México Posrevolucionario (1920-1940), México,Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco, 2005.
  • Antonin Artaud, El teatro y su doble, Barcelona, Edhasa, 2001.
  • María Sten «Cuando los dioses se van», en Daniel Meyran (coord.), Teatro e historia. La conquista de México y sus representaciones en el teatro mexicano moderno, Perpignan, Presses Universitaires de Perpignan, 1999, pp. 21-41.
  • Dolores Bravo, introducción a Sor Juana Inés de la Cruz: antología. Teatro mexicano: historia y dramaturgia vol. 7, México, CONACULTA, 1992.
  • Margo Glantz «Las finezas de Sor Juana: Loa de El Divino Narciso», en Sor Juana Inés de la Cruz, ¿Hagiografía o autobiografía?, México, Grijalbo, 1995, pp. 151-168.
  • Carmela Zanelli, «La loa de El Divino Narciso de Sor Juana Inés de la Cruz y la doble recuperación de la cultura indígena mexicana», en José Pascual Buxó y Arnulfo Herrera (eds.), La literatura novohispana, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1994, pp. 183-200.
  • Carlos de Sigüenza y Góngora, Teatro de virtudes políticas, en Seis obras, ed. de William G. Bryant, Caracas, Ayacucho, 1984.
  • Sidmund Jádmar Méndez, «Ingenio y construcción alegórica en dos arcos triunfales nvohispanos », en Alicia Mayer (coord.), Carlos de Sigüenza y Góngora. Homenaje 1700-2000, I, México, UNAM, 2000, pp. 35-65.
  • García Icazbalceta, Bibliografía mexicana del siglo XVI, ed. de Agustín Millares Carlo, México, FCE, 1954.
  • Carlos Monsiváis, «La Malinche y el malinchismo», en Margo Glantz (coord.), La Malinche: sus padres y sus hijos, México, Taurus, 2001, pp. 183-193.
  • Roger Bartra, «Los hijos de la Malinche », en Margo Glantz (coord.), La Malinche: sus padres y sus hijos, México, Taurus, 2001, pp. 195-199.
  • Introducción de María Sten a Dramas románticos de tema prehispánico (1820- 1886). Teatro Mexicano. Historia y Dramaturgia vol. 13, México, CONACULTA, 1994.
  • Mónica Ruiz, «Cortés y otros héroes de la conquista en el teatro mexicano del siglo XIX», en Carmen Alemany y Eva Valero, coords., Recuperaciones del mundo precolombino y colonial. América sin nombre, 5-6, 2004 –pp. 208-215.
  • Véase Beatriz Aracil, «La danza de la conquista en México: ¿recreación o reelaboración de la historia?», en Teatro e historia, Daniel Meyran (coord.), Teatro e historia. La conquista de México y sus representaciones en el teatro mexicano moderno, Perpignan, Presses Universitaires de Perpignan, 1999, pp. 73-101.
  • Historia verdadera de la conquista de la Nueva España de Bernal Díaz del Castillo (ed. de Luis Sáinz de Medrano, Madrid, Planeta, 1992).
  • Diego Rivera. Retrospectiva, Madrid, Ministerio de Cultura, 1987.
  • Escenarios de dos mundos. Inventario teatral de Iberoamérica, Madrid, Centro de Documentación Teatral, 1988, vol. 3.
  • Octavio Paz, El laberinto de la soledad, México, FCE, 1986.
  • Madelaine Cucuel, «Mises en scène de Moctezuma II», Théâtre/ Public, septiembre-diciembre 1992 (monográfico América 1492-1992. Théâtre et histoire), pp. 51-52.
  • Salvador Novo, Cuauhtémoc, en Teatro mexicano del siglo XX, selección de Antonio Magaña Esquivel, México, FCE, 1970, pp. 256-282.
  • Celestino Gorostiza, La Malinche, en Teatro mexicano del siglo XX, selección de Antonio Magaña Esquivel, México, FCE, 1970, pp. 444-511.
  • Rodolfo Usigli, Corona de fuego, en Corona de sombra. Corona de fuego. Corona de luz, México, Porrúa, 1982, pp. 85-160.
  • Carballido, prólogo a Sergio Magaña, Los enemigos, México, Editores Mexicanos Unidos, 1990.
  • Francisco Monterde: Moctezuma II, señor del Anáhuac (México, Imprenta Universitaria, 1947 y Espasa- Calpe Argentina, 1949).
  • Francisco Monterde: Moctezuma. El de la silla de oro (México, Imprenta Universitaria, 1945).
  • Sergio Magaña, Moctezuma II, en Teatro mexicano contemporáneo: antología, Madrid, FCE / Sociedad Estatal Quinto Centenario, 1991, p. 439-547.
  • Hernando Alvarado Tezozómoc, Crónica mexicana, notas de Manuel Orozco, México, Leyenda, 1944.
  • Antonio Aimi, La «vera» visione dei vinti: la conquista del Messico nelle fonti azteche, Roma, Bulzoni, 2002
  • Emilia Perassi, «El teatro con tema prehispánico de Salvador Novo: una aproximación», en Teatro e historia. La conquista de México, y sus representaciones en el teatro mexicano moderno, Perpignan, Presses Universitaires de Perpignan, 1999, pp. 18- 206.