Actitudes del profesorado de conservatorio sobre la integración educativaun análisis exploratorio

  1. Navas, Leandro 1
  2. Castillo Martínez, Ana Isabel 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2007

Volume: 18

Número: 1

Páxinas: 47-58

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.18.NUM.1.2007.11296 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumo

We think it is essential to bf the attitudes of teaching staff towards students with special educational needs and their integration in musical education, and how to establish parameters in which we can base those attitudes. 42 teaching staff of the Conservatory (n = 42) with an average age of 34,7 years old (σ = 7,24), answer an attitudes questionnaire (Mula et al., 2002) abbreviated and reformulated according to the goals pursved. Factorial analyses are carried out with results that show 3 factors of second order related to the attitudes of the teachers which imply a positive position about the integration, and a negative position towards it.

Referencias bibliográficas

  • Ainscow, M. (1995). Necesidades especiales en el aula. Guía para la formación del profesorado. Madrid: Narcea/UNESCO.
  • Arnaiz, P. (2005). “La programación de aula”. En P. Arnaiz (Ed.), Atención a la diversidad. Programación curricular (pp. 117-144). San José de Costa Rica: Universidad Estatal a Distancia.
  • Blanco, R. (Dir.) (1992). Alumnos con necesidades educativas especiales y adaptaciones curriculares. Madrid: Dirección General de Renovación Pedagógica.
  • Bowman, I. (1986). “Teacher training and the integration of handicapped pupils: Some findings from a fourteen nation Unesco study”. European Journal of Special Needs Education, 1 (1),29-38.
  • Fuentes, P. y Cervera, J. (1989). Pedagogía y didáctica para músicos. Valencia: Piles.
  • Marchesi, A. (1999a). “La práctica de las escuelas inclusivas”. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Comps.), Desarrollo psicológico y educación 3. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales (pp. 45-78). Madrid: Alianza.
  • Marchesi, A. (1999b). “Del lenguaje de la deficiencia a las escuelas inclusivas”. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Comps.), Desarrollo psicológico y educación 3. Trastornos del desarrollo y necesidades educativas especiales (pp. 21-43). Madrid: Alianza.
  • MEC (1989). Libro blanco para la reforma del sistema educativo. Madrid: Secretaría General de Educación.
  • MEC (1985). Real Decreto, 334/1985, de 6 de Marzo, de Ordenación de la Educación Especial. (B.O.E., 16-3-1985).
  • MEC (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. (B.O.E., 4-10-1990).
  • Mula, A., Alaminos, A., Navas, L., Torregrosa, G., Sabroso, A., López-Cano, D., Mora, M. J., Sánchez, J. L., Panera, I. y Santacreu, O. (2002). Incidencia de las actitudes y expectativas de alumnos y profesores sobre el desarrollo del programa de integración. Alicante: Universidad de Alicante.
  • Navas, L., Torregrosa, G., Alaminos, A. y Mula, A. (2001). “Un análisis exploratorio de las actitudes del profesorado ante la integración”. En el I Congreso Nacional de Atención a la Diversidad. Elche.
  • Nirje, B. (1970). “The normalization principle, implications and comments”. Symposium sobre normalización. Madrid.
  • Seoane, J., Rechea, C., y Diges, M. (1982). “Conceptos básicos de inferencia estadística”. En J. Seoane (Dir.), Psicología matemática I (pp. 419-430). Madrid: U.N.E.D.
  • Vlachou, A. y Barton, L. (1994). “Inclusive education: teachers and the changing cultura of school-“Inclusive education: teachers and the changing cultura of schooling”. British Journal of Special Education, 21 (3), 105-107.
  • Wang, M. C. (1995). Atención a la diversidad del alumnado. Madrid: Narcea.
  • Wang, M. C. (1980). “Adaptive instruction: Building on diversity”. Theory Into Practice, 19, 122-128.
  • Warnock, H. M. (1978). Special education needs. Report of the commitee of Enquiry into the informe of Handicapped children and young people. Londres: Her Majesty’s Office. [Trad. Revista de Educación. Número extraordinario, 1987 (pp. 44-73). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia].
  • Yola, C. y Ward, J. (1987). “Teacher’s attitudes towards the integration of disabled children in regular“Teacher’s attitudes towards the integration of disabled children in regular schools”. The Exceptional Child, 34 (1), 41-55.