Miedos escolaresun estudio empírico en Preescolar, EGB y BUP
- Méndez Carrillo, Francisco Javier 1
- García Fernández, José Manuel 1
- Olivares, Jorge 1
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1134-7937
Argitalpen urtea: 1996
Zenbakien izenburua: Análisis y Estrés en el Ámbito Educativo
Alea: 2
Zenbakia: 2-3
Orrialdeak: 113-118
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Ansiedad y estrés
Laburpena
The objective of this research was to identify the most serious school fears, gender differences among courses from nursery education to secondary school. 7,808 children, 3,684 girls and 4,124, who attended schools in different towns of the Autonomic Communities of Valencia and Murcia, filled in the School Fear Survey Schedule, developed by Méndez (1988). Results indicated that the most serious school fears are related to school failure and punishment. On the other hand, school fears are more intensive in the high courses than in the low ones, and in girls than in boys
Erreferentzia bibliografikoak
- Echeburúa, E., Corral, P. de, García E., Páez , D. y Borda M. (1992). Un nuevo Inventario de Agorafobia. (IA). Análisis y Modificación de Conducta, 18,101-123.
- Geer, J.H. (1965). The development of a scale to measure fear. Behaviour Research and Therapy, 3, 45-53.
- Graziano, A.M., y Degiovanni, I.S. (1979). The clinical significance of childhood phobias: A note on the proportion olf child-clinical referrals for the treatment of children´s fears. Behaviour Research and Terapy, 17,161-162.
- Lang, P.J. y Lazovik, A.D. (1963). Experimental desensibilización of a fobia. Journal of Abnomal and Social Psychology, 66, 519-525.
- Méndez, F.X., Beléndez, M y López Pina, J.A. (1996). Fiabilidad y validez delInventario de Miedos Escolares. Ansiedad y Estrés, 2(1), 1-6.
- Méndez, F.X. y Maciá, D. (1994a). Evaluación de los problemas de ansiedad. En Fernández Ballesteros, R (De). Evaluación conductual hoy: Un enfoque para el cambio en psicología clínica y de la salud.(pp. 426-483). Madrid: Pirámide.
- Méndez, F.X. y Maciá D. (1994b). Tratamiento de un caso de fobia a la oscuridad. En F.X. Méndez y Maciá (eds.). Modificación de conducta con niños y adolescentes: Libro de casos (pp. 38-73). Madrid: Pirámide.
- Méndez, F.X. y Maciá D. (1994c). Tratamiento conductual de un caso de fobia escolar. En F.X. Méndez y Maciá (eds.). Modificación de conducta con niños y adolescentes: Libro de casos (pp. 74-107). Madrid: Pirámide.
- Miller, L.C., Barrett, C.L. y Hampe, E. (1974). Phobias of childhood in a prescientific era. In Davis, A. (Ed.), Child personality and psychopathology: Current topics (pp. 89-134). New York: Wiley.
- Miller, L.C., Barrett, C.L. y Hampe, E. y Noble, H. (1972). Factor structure of childhood fears. Journal of Consultingand Clinical Psychology, 39, 264- 268.
- Ollendick, T.H. (1983). Reliability and validity of the Revised Fear Survey Schedule for Children (FSSC-R). Behaviour Research and Therapy, 21, 685-692
- Ollendick, T.H., King, N.J. y Frary, R.B. (1989). Fears in children and adolescents: Reliability. and generalizability across gender, age and nationality. Behaviour Research and Therapy, 27, 19-26
- Ollendick, T.H., Matson, J.L. y Helsel, W.J. (1985). Fears in children and adolescents: normative data. Behaviour Research and Therapy, 23, 465- 467.
- Pelechano, V. (1981). Miedos infantiles y terapia familiar-natural. Valencia: Alfaplús
- Pelechano, V. (1984). Programas de intervención psicológica en la infancia: Miedos. Análisis y Modificación de Conducta, 10 (23-24).
- Ryall, M.R. y Dietiker, K.E. (1979). Reliability and clinical validity of the Children´s Fear Survey Schedule. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psichiatry, 10, 303-309.
- Scherer, M.W. y Nakamura, C.Y. (1968). A fear schedule for use in behavior therapy. Behaviour Reseach and Therapy, 2, 27-30
- Sosa,C.D., Capafons, J.I., Conesa-Peraleja, M.D., Martorell, M.C. y Navarro A.M. (1993). Inventario de Miedos en Silva, F. y Martorell (eds). Evaluación de la personalidad infantil y juvenil. Vol III, pp 101-124. Madrid: Mepsa.