Outsourcing de recursos humanosprácticas y factores de éxito.
- Romeu Crusat, Sergi
- Reyes González Ramírez Directrice
- Mireia Valverde Aparicio Directeur/trice
Université de défendre: Universitat Rovira i Virgili
Fecha de defensa: 10 décembre 2015
- Antonio Terceño Gómez President
- José L. Gascó Gascó Secrétaire
- Lourdes Canós Darós Rapporteur
Type: Thèses
Résumé
En l'actual entorn econòmic, les organitzacions busquen constantment noves formes de flexibilitat en el seu esforç per esdevenir competitives. Una de les avingudes cap a la flexibilització de les organitzacions és l'externalització o outsourcing d'alguns processos empresarials, tant si és amb l'objectiu de retallar costos com amb el d'adquirir experiència i saber fer d'organitzacions externes. La funció de recursos humans o alguns dels seus components també han estat subjectes a l'externalització des de fa ja temps (especialment processos de selecció o activitats de formació). No obstant això, la decisió sobre què externalitzar, com, quan, ia qui és una elecció no desproveïda de certs riscos. L'objectiu d'aquesta tesi és revisar els principals conceptes, lògica i reptes a l'externalització de la funció de recursos humans. Un cop revisada la literatura i proposta una conceptualització de l'outsourcing de recursos humans com a procés i identificant les seves diverses fases, el treball empíric de la tesi es dedica a identificar quins factors poden contribuir a l'èxit en tal procés. Es genera un qüestionari que pregunta per casos d'èxit i fracàs de processos d'outsourcing de recursos humans i les circumstàncies que l'envolten. L'anàlisi estadística dels resultats suggereix que no influeixen en l'èxit del procés factors com la funció, l'objectiu i la temporalitat. Per contra, sí que és important tenir en compte, entre altres, factors com la bona comunicació, l'elecció del proveïdor, el suport el departament de RRHH i no prioritzar el preu. Cal destacar que la majoria d'aquests factors són elements sobre els quals les empreses poden incidir quan implementen un procés de ORH i, per tant, la tesi conclou amb una sèrie de recomanacions per a la pràctica empresarial.