La competencia aprender a aprender en la Universidadpropuesta de modelo teórico

  1. Bernardo Gargallo López 1
  2. Cruz Pérez-Pérez 1
  3. Fran J. Garcia-Garcia 1
  4. Juan Antonio Giménez Beut 2
  5. Nuria Portillo Poblador 3
  1. 1 Universitat de València
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    Universitat de València

    Valencia, España

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  2. 2 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
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  3. 3 Universidad Politécnica de Valencia
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    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

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Revista:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Año de publicación: 2020

Volumen: 23

Número: 1

Páginas: 19-44

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/EDUCXX1.23367 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Learning to learn is one of the key skills set by the European Commission (EC, 2005 and 2006) to be transmitted through the education systems. The latest research highlights the relevance of university students learning to learn. Our aim is to specify a theoretical model of this skill in order to allow it to become operational in university degrees. To this end, a literature review was carried out. After studying its scientific basis and regulations, several models were analyzed -specifically from European literature- and an own model was formulated. This proposal includes five dimensions, three of them (cognitive, metacognitive and affective-motivational) coming from cognitive psychology, as well as theories on learning strategies and self-regulated learning. The fourth one (social/relational) is linked to the socio-cognitive approach and the fifth one (ethical) is a contribution of the research team, which considers it is fundamental for the personal and social development of the learner. The European Commission reformulated the skill in 2018 and included ethical elements for learning to learn. The dimensions we propose were specified in subdimensions, for which a description is provided. From the review of the scientific literature and from the reflection of the research team, an integrative model is proposed. This model has a more detailed development than is usual in the literature. Our intention is to serve as a reference for this skill in the university degrees

Información de financiación

“Diseño operativo de la competencia ‘aprender a aprender’ para los grados universitarios, Instrumentos de evaluación y propuestas para la enseñanza”. Investigación financiada por el Ministerio de Economía, Industria y Competitividad. Código EDU2017-83284-R. Convocatoria Nacional de Ayudas para la financiación de Proyectos de I+D+i Retos de la Sociedad, convocatoria de 2017.

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