Propuesta de regulación de la conciliación estudiantil - familiar en la Educación Superior.

  1. Amparo, Alonso, Sanz 1
  2. Marcos Jesús, Iglesias, Martínez 2
  3. Inés, Lozano, Cabezas 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Revista de educación y derecho = Education and law review

ISSN: 2013-584X 2386-4885

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Las agencias de garantía de calidad en la enseñanza superior: ENQA y modelos de agencias en España (1)

Número: 13

Páxinas: 57-73

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista de educación y derecho = Education and law review

Resumo

The student-life balance is the right that guarantees the equilibrium between ensuring the fulfillment of academic obligations and family responsibilities. In the current university curricula, the requirement to fulfill a certain number of classroom credits and other measures implemented by the European Space of Superior Education, pose a problem for students who need to reconcile parenthood with their training. In this research, we use a qualitative methodology based on the analysis of documentary content. We review the different international studies that investigate the resources, policies and lines of action that enable this balance in the context of Higher Education. And we discuss the information contained in the websites of various national and international universities. The results show that Spanish universities do not offer policies or concrete actions, highlighting the absence of a legal framework to support and ensure the student-life balance at university. To conclude, we propose some regulatory measures, as genuine equal options, to avoid discriminatory situations.

Referencias bibliográficas

  • Abarca, A. y Sánchez, M. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22.
  • Aguirre-Vidaurre, E. (2007). Propuesta para la creación de la Clínica de lactancia materna en la Universidad de Costa Rica. Enfermería en Costa Rica, 28 (2), 12-17.
  • Álvarez, L. y Suárez, M. A. (2013). La tutoría individual y colectiva: una estrategia para disminuir el abandono escolar en el nivel superior. III Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior. Consultado el 21 de julio de 2014 en: http://clabes2013-alfaguia.org.pa/ponencias/LT_2/ponencia_completa_175.pdf .
  • Aristimuño, A. (2009). El abandono de los estudios del nivel medio en Uruguay: un problema complejo y persistente. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4). Consultado el 21 de julio de 2014 en: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol7num4/art9_htm.htm
  • Bowen, G. A. (2009) Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40. Recuperado de: DOI: http://dx.doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Buteau, R. (2007). Balancing Acts: A Phenomenological Study of Single Mothers Who Are Successful Students in Higher Education. En L. Servage y T. Fenwick (Eds.), Learning In Community: Proceedings of the joint international conference of the Adult Education Research Conference (AERC)(48th National Conference) and the Canadian Association for the Study of Adult Education (CASAE)/l'Association Canadienne pour l'Étude de l'Éducation des Adultes (ACÉÉA) (26th National Conference), (pp. 109-114). Recuperado de http://casae-aceea.ca/~casae/sites/casae/archives/cnf2007/Proceedings2007/AERC%20CASAE%20Proceedings-complete-2007sml6.pdf#page=575
  • Boletín Oficial del Estado (1999). Ley 39/1999, de Conciliación de la Vida familiar y laboral (BOE 266). Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/1999/11/06/pdfs/A38934-38942.pdf
  • Bosch, B. (2013). Women who study: balancing the dual roles of postgraduate student and mother (Tesis doctoral inédita). Edith Cowan University, Western Australia, Australia.
  • Brown, V. y Nichols, T. R. (2012). Pregnant and parenting students on campus: policy and program Implications for a growing population. Educational Policy, 27(3), 499-530. Recuperado de: http://epx.sagepub.com/content/27/3/499.full.pdf+html DOI: 10.1177/0895904812453995
  • Bueno, G. (2006). Perfil sociodemográfico de los estudiantes universitarios sin progreso académico y la relación entre el apoyo psicosocial con enfoque de resiliencia y el éxito académico en los estudiantes de primer año de universidad (Tesis doctoral inédita). España: Universidad Complutense de Madrid. Consultado el 21 de julio de 2014 en: http://eprints.ucm.es/tesis/fsl/ucm-t28679.pdf
  • Canales, A., y Ugalde, A. (2007). Algunas razones asociadas a la deserción universitaria en el nivel de licenciatura: el caso de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Bibliotecas, 25(2), 41-70.
  • Demers, D. (2014). Back to school: the balancing act graduate student mothers play between home and school (Tesis doctoral inédita). Southern Illinois University Carbondale, Illinois, Estados Unidos.
  • Doble, N. y Supriya, M. V. (2011). Student life balance: myth or reality? International Journal of Educational Management, 25(3),237 251. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1108/09513541111120088
  • Eisenbach, B. (2013). Finding a balance: A narrative inquiry into motherhood and the doctoral process. The Qualitative Report, 18(17), 1-13. Recuperado de: http://search.proquest.com/docview/1504408492?accountid=14777
  • Estupiñán-Aponte, M. R. y Rodríguez-Barreto, L. (2009). Aspectos psicosociales en universitarias embarazadas. Revista de salud pública, 11 (6), 988-998.
  • González, J. A., García, T., Torres, A., Izquierdo, C. (2010). Deserción estudiantil ¿los que abandonan, son ellos o nosotros? Pedagogía Universitaria, 15(2). Consultado el 21 de julio de 2014 en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/530
  • Hernández, K. y Orozco, E. (2011). Embarazo en estudiantes de carreras universitarias. Dictamen Libre, 8, 68-72.
  • Jiménez, M. L. y Márquez, E. (2014). Ir a la Universidad después de los 30: dificultades y factores facilitadores. Aula Abierta, 42, 1-8.
  • Lowe, J. y Gayle, V. (2007). Exploring the work/life/study balance: the experience of higher education students in a Scottish further education college. Journal of Further and Higher Education, 31(3), 225-238. DOI: 10.1080/03098770701424942 Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1080/03098770701424942
  • Lynch, K. D. (2008). Gender roles and the American academe: a case study of graduate student mothers. Gender and Education, 20(6), 585-605. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1080/09540250802213099
  • Manrique, G L. (2006). Maternidad y estudios universitarios. Biblioteca Lascasas, 2. Recuperado de: http://www.indexf.com/lascasas/documentos/lc0091.php
  • Marrades, A. I. (2002). Luces y sombras derecho a la maternidad. Análisis jurídico de su reconocimiento. Valencia: Publicacions de la Universitat de València.
  • Massó, E. (2013a). Lactancia materna y revolución, o la teta como insumisión biocultural: calostro, cuerpo y cuidado. Dilemata, 11, 169-206.
  • Massó, E. (2013b). Deseo lactante: Sexualidad y política en el lactivismo contemporáneo. Revista de Antropología Experimental, 13 (31), 515-529.
  • Niharika, D. y Supriya, M. V. (2010). Gender Differences in the Perception of Work-Life Balance. Management 5 (4), 331–342. Recuperado de: http://www.fmkp.si/zalozba/ISSN/1854-4231/5_331-342.pdf
  • Ortiz, C., Viafara, G., Caba, F., Molina, T., Gómez, M., Molina, R. y Quintero, M. (2003). Prevalencia de embarazo no deseado y modo de resolución en estudiantes universitarios, adolescentes y adultos jóvenes en Cali, Colombia, en relación a la percepción de la calidad de educación sexual recibida. Consultado el 11 de julio de 2014 en: http://www.cemera.cl/sogia/pdf/2003/X1prevalencia.pdf
  • Pare, E.R. (2009). Mother and student: The experience of mothering in college. (Tesis doctoral inédita).Wayne State University, Detroit MI.
  • Rosende, M. (2011). Perspectiva comparada: medidas de conciliación de la universidad de Lausanne para el personal académico y el personal de la administración y servicios. Revista Interdisciplinar de Estudios de Género, 1, 31-44.
  • Sallee, M. W. (2013). Gender Norms and Institutional Culture: The Family-Friendly Versus the Father-Friendly University. The Journal of Higher Education, 84(3), 363-396.
  • Servage, L. (2007). Just A Minute Sweetheart, Mom’s Writing A Paper. Home, Flexible Learning, and Learning Biographies with Uneven Plots. En L. Servage y T. Fenwick (Eds.), Learning In Community: Proceedings of the joint international conference of the Adult Education Research Conference (AERC)(48th National Conference) and the Canadian Association for the Study of Adult Education (CASAE)/l'Association Canadienne pour l'Étude de l'Éducation des Adultes (ACÉÉA) (26th National Conference), (pp. 559- 564). Recuperado de http://casaeaceea.ca/~casae/sites/casae/archives/cnf2007/Proceedings2007/AERC%20CASAE%20Proceedings-complete-2007sml6.pdf#page=575
  • Servage, L. y Fenwick, T. (Eds.), (2007). Learning In Community: Proceedings of the joint international conference of the Adult Education Research Conference (AERC)(48th National Conference) and the Canadian Association for the Study of Adult Education (CASAE)/l'Association Canadienne pour l'Étude de l'Éducation des Adultes (ACÉÉA) (26th National Conference). Recuperado de http://casaeaceea.ca/~casae/sites/casae/archives/cnf2007/Proceedings2007/AERC%20CASAE%20Proceedings-complete-2007sml6.pdf#page=575
  • Shepherd, J. y Mullins Nelson, B. (2012). Balancing act: A phenomenological study of female adult learners who successfully persisted in graduate studies. The Qualitative Report, 17, 1-21. Consultado el 14 de abril en: http://www.nova.edu/ssss/QR/QR17/shepherd.pdf
  • Springer, K. W., Parker, B. K. y Leviten-Reid, C. (2009). Making Space for Graduate Student Parents. Practice and Politics. Journal of Family Issues. doi:10.1177/0192513X08329293. Recuperado de: http://jfi.sagepub.com/content/early/2009/01/07/0192513X08329293.full.pdf+html
  • Swaner, J. (2011). The hijacking of higher education for women in postwelfare America: a study of underserved and invisible lowincome mothers on campus (Tesis doctoral inédita). University of Utah, Utah, Estados Unidos.
  • Vélez, A. y López, Daniel (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria. Educación y Educadores, 7, 177-203.
  • Vryonides, M., y Vitsilakis, C. (2008). Widening participation in postgraduate studies in Greece: mature working women attending an e-learning programme. Journal of Education Policy, 23(3), 199-208. DOI: 10.1080/02680930801923781