El círculo en la relación espacio y cuerpo. Foto-ensayo a partir de Isidro Blasco y el método BAPNE

  1. Alonso Sanz, Amparo
  2. Romero Naranjo, Francisco Javier
Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Año de publicación: 2015

Volumen: 27

Número: 3

Páginas: 359-374

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2015.V27.N3.41382 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arte, individuo y sociedad

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This article demonstrates a visual study on the educational space in which the teaching of body percussion is carried out in universities. The methodological framework is chosen by the Visual Arts Based Educational Research, using the work of an artist as a conceptual and methodological model. The research remains notable (1) due to the theoretical reference to the BAPNE method, (2) due to the visual reference to the work of Isidro Blasco � especially with the piece �Shanghai Planet 2009� - ;(3) due to the parallelisms established between the object of study in this investigation -the spatial analysis- and the focuses of interest revealed by the art critics in relation to the work of this artist. By means of a visual speech formed with 7 photo-collages the relationship between body and educational space is visualized in the basic disposition of circular learning. The visual constructions by way of photo-collage and their aesthetic charge brings us closer to the intimacy of the educational space, in the style in which it is distributed to the students in the music classroom, the materialization of interpersonal relationships, the occupied and empty volumes

Referencias bibliográficas

  • Arom, S., (2004) African Polyphony and Polyrhythm: Musical Structure and Methodology, , Cambridge: University Press
  • Blacking, J., (1967) Venda Children's Songs, , Chicago: The University Chicago Press, Ed. Orig
  • Blasco, I., Shanghai planet 2009, 1x1x1, 8 m, escultura, C-print, madera y cartón de museo. En I. Blasco (2010) Isidro Blasco. Aquí Huidizo, 31, p. 64. , 17 marzo-16 mayo, 2010, Sala de Exposiciones Alcalá, Madrid: Vicepresidencia, Conserjería de Cultura y Deporte y Portavocía del Gobierno de la Comunidad de Madrid y Diputación Provincial de Huesca
  • Bonet, J.M., Textos de catálogo (1992) Isidro Blasco, en el Laberinto. Isidro Blasco:[exposición 5-30 Mayo, Palacio Gravina], pp. 7-9. , I. Blascob Alicante: Instituto de cultura "Juan Gil-Albert"
  • Costa, J.M., Cuando despertamos⋯ (2010) Aquí Huidizo [17 Marzo-16 Mayo, 2010, Sala de Exposiciones Alcalá 31], pp. 13-19. , I. Blasco, Isidro Blasco Madrid: Vicepresidencia, Conserjería de Cultura y Deporte y Portavocía del Gobierno de la Comunidad de Madrid y Diputación Provincial de Huesca
  • Cullen, D., La mirada de la madona (2003) Isidro Blasco. La Vida Duradera de las Cosas [13 Abril-19 Junio, 2003, Patio Herreriano Museo de Arte Contemporáneo Español], pp. 7-19. , I. Blasco Valladolid: Patio Herreriano Museo de Arte Contemporáneo Español
  • Eisner, W.E., Barone, T., Arts-based educational research (2006) Handbook of Complementary Methods in Education Research, pp. 95-109. , J. L. Green, G. Camilli y P. B. Elmore, Eds., Mahwah, New Jersey: AERA
  • Gardner, H., (1983) Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, , Nueva York: Basic Books
  • Huerta, R., Investigación por estudios de caso en el aula de música (2010) Actas del i Congreso Internacional de Investigación en Música, , Valencia: ISEACV
  • Kubik, G., (1988) Zum Verstehen Afrikanischer Musik, , Leipzig: Reclam Verlag
  • Lopez Cano, R., Los cuerpos de la música: Introducción al dossier Música, cuerpo y cognición (2005) Revista Transcultural de Música, 9, , http://www.sibetrans.com/trans/a175/los-cuerpos-de-la-musicaintroduccion-al-dossier-musica-cuerpo-y-cognicion, Recuperado el 15 de enero de, de
  • Marín, R., La "Investigación Educativa Basada en las Artes Visuales" o "Arteinvestigación educativa" (2005) Investigación en Educación Artística, pp. 223-274. , R. Marín, Ed., Granada: Editorial Universidad de
  • Marín, R., Roldán, J., Imágenes de las miradas en el museo. Un fotoensayo descriptivo-interpretativo a partir de H. Daumier (2008) Mentes Sensibles. Investigar en Educación y Museos, pp. 97-108. , R. de la Calle y R. Huerta, Eds., València: Publicacions de la Universitat de
  • Marín, R., Roldán, J., Proyecciones, tatuajes y otras intervenciones en las obras del museo (Un fotoensayo a partir de T. Struth) (2009) Arte, Individuo y Sociedad, 21, pp. 99-106
  • Marín, R., Roldán, J., Photo essays and photographs in visual arts-based educational research (2010) International Journal of Education Through Art, 6 (1), pp. 7-23
  • Ortiz, F., (1951) Los Bailes y el Teatro de los Negros en el Folklore de Cuba, , La Habana: Ministerio de Educación, Dirección de Cultura
  • Pérez, G., Roldán, J., La identidad visual del docente universitario: Un ensayo visual a partir de David Hockney (2012) Arte, Educación y Cultura. Aportaciones Desde la Periferia, 178, pp. 1-10. , M. D. Callejón y M. I. Moreno, Eds., Jaén: Ilustre Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Bellas Artes de Andalucía
  • Roldán, J., (2012) Metodologías Artísticas de Investigación en Educación, pp. 40-63. , R. Marín y J. Roldán, Eds., Málaga: Ediciones Algibe
  • Romero Naranjo, F.J., Percusión corporal en diferentes culturas (2008) Música y Educación, 76 (4), pp. 46-97
  • Romero Naranjo, F.J., (2010) Didáctica de la Percusión Corporal. Fundamentación Teórico-práctica, 1. , Barcelona: Body music Body percussion Press, Ed. Orig
  • Romero Naranjo, F.J., Percusión corporal y lateralidad. Método BAPNE (2012) Música y Educación, 91 (3), pp. 30-51
  • Rouget, G., (1985) Music and Trance. A Theory of the Relations Between Music and Possesion, , Chicago: The University Chicago Press
  • Sinner, A., Leggo, C., Irwin, R.L., Gouzouasis, P., Grauer, K., Arts-Based Educational Research dissertations: Reviewing the practices of new scholars (2006) Canadian Journal of Education, 29 (4), pp. 1223-1270
  • Tejeda, I., Introducción (1992) Isidro Blasco:[exposición 5-30 Mayo, 1992, Palacio Gravina], p. 3. , I. Blasco Alicante: Instituto de cultura "Juan Gil-Albert"
  • Torrente, V., Inventariando la memoria (2003) Isidro Blasco. La Vida Duradera de las Cosas [13 Abril-19 Junio, 2003, Patio Herreriano Museo de Arte Contemporáneo Español], pp. 21-31. , I. Blasco Valladolid: Patio Herreriano Museo de Arte Contemporáneo Español
  • Vicente Nicolás, G., Las actividades de movimiento en el aula de música: Una aproximación a través de los libros de texto (2010) Educatio Siglo XXI, 28 (1), pp. 209-226
  • Vicente Nicolás, G., Música y Movimiento. Variaciones sobre un mismo tema (2012) Eufonía Graó, 54 (1), pp. 74-81