Análisis interpretativo de resoluciones de futuros maestros a una tarea de pendiente
- Gómez Alfonso, Bernardo
- Monge, Javier
- Pérez Tyteca, Patricia
ISSN: 1131-9321, 2340-714X
Año de publicación: 2013
Número: 84
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"
Resumen
According to our present research based on developing maieutics protocols that promote metacognition in pre-service teachers, we designed and implemented a new mathematical task. This refers to one Solomon (1982) schema axis (related to the notion of slope) which we have taken as a theoretical reference to characterize the ratio and proportion tasks, content object of our study. We administered this task to several groups of pre-service teachers and in this paper will detail the results obtained from analyze one of them. This analysis allows us to assess the suitability of the task to be part of the maieutic protocol, and to characterize the student’s responses. This is a key stage in order to carry out effectively the protocol
Referencias bibliográficas
- Fernández, A. y Gómez, B. (2007). Una organización de tareas de razón en semejanza para el diseño de un modelo de enseñanza. En M. Camacho; P. Bolea; P. Flores; B. Gómez; J. Murillo, Mª T. González (Eds.), Investigación en Educación Matemática. Comunicaciones de los grupos de investigación. XI Simposio de la SEIEM. Tenerife. pp. 173-180.
- Filloy, E. y Rojano, T. (1999). Tendencias cognitivas y procesos de abstracción en el aprendizaje del álgebra y la geometría. En Aspectos Teóricos del Álgebra Educativa. Serie Investigación en Matemática Educativa, Grupo Editorial Iberoamérica, México. pp. 111-126.
- Lester, F. K. (1985). Methodological considerations in research on mathematical problemsolving instruction. En E. A. Silver (Ed.), Teaching and learning mathematical problem solving: Multiple research perspectives (pp. 41–69). Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
- Lester, F. K., y Kroll, D. L. (1990). Teaching students to be reflective: A study of two grade seven classes. En G. Booker, P. Cobb, & T. N. Mendicuti (Eds.), Proceedings fourteenth PME Conference for the Psychology of Mathematics Education, with the North American Chapter twelfth PME-NA Conference (Vol. 1, pp. 151–158). México: International Group for the Psychology of Mathematics Education.
- Lobato, J., y Thanheiser, E. (2002). Developing understanding of ratio as measure as a foundation for slope. En B. Litwiller (Ed.), Making sense of fractions, ratios, and proportions: 2002 Yearbook (pp. 162-175). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- NCTM. (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Granada: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.
- Rigo, M. (2011). La Mayéutica y su aplicación a un cuestionario dirigido a docentes. En M. Rodríguez, G. Fernández, L. Blanco, & M. Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 523–532). Ciudad Real, España: SEIEM, Universidad de CastillaLa Mancha.
- Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 334–370). New York: MacMillan.
- Solomon, A. (1987). Proportion: Interrelations and meaning in mathematics. For the Learning of Mathematics. 7(1), 14-22.