Movilidad estudiantil Erasmusde la fraternidad europea a la opción migratoria

  1. Fombona Cadavieco, Javier 1
  2. Pascual Sevillano, María Ángeles 1
  3. Iglesias Martínez, Marcos J. 2
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Migraciones

ISSN: 1138-5774 2341-0833

Year of publication: 2015

Issue: 38

Pages: 163-183

Type: Article

More publications in: Migraciones

Abstract

Europe strengthens its dimension as an international community, despite crisis facing the continent. Internationalism has shown to be a factor with growing political and societal importance and especially in higher education policy making. The aim of European integration is based on educational decisions, more specifically through various actions of Erasmus mobility. So, since 1987, this programme has involved 3 million people. Our study shows how the Erasmus Exchange Programme has had a leading role setting a common European entity. This research analyzes the European mobility from the University of Oviedo in Erasmus program, and describes the reasons for student participation. The students include a mastery of the language of the country, academic and cultural factors drive most of them to make the stay as well as the need to know a new environment and have an experience of European range. The job prospects are another motivating factor, with the overall assessment of the planned stay as acceptable, good or excellent in most cases.

Bibliographic References

  • Alaminos, A. y Santacreu, Ó. (2011): «La integración cultural y social en las migraciones intraeuropeas». Migraciones, 30, pp. 13-42.
  • Arias, J.; Martínez, J.; Peralta, F. y García, A. (2010): «Perception of the teaching-learning process and academic achievement in diverse instructional contexts of Higher Education». Psicothema, 22, 4, pp. 806-812.
  • Berry, J. (2003): «Conceptual approaches to acculturation», en Chun, K. M.; Balls-Organista, P. y Marin, G. (eds.), Acculturation: Advances in theory, measurement, and applied research, Washington DC: American Psychological Association, pp. 17-34.
  • Bluma (2009): Mobility study of Erasmus integration in education system in Latvia. Rezekne: Higher Educ Inst-Rezeknes Augstskola.
  • Botas, P. y Huisma, J. (2014): «A Bourdieusian analysis of the participation of Polish students in the Erasmus programme: cultural and social capital perspectives». Higher Education, 66, 6, pp. 741-754.
  • Comisión Europea (2006): Cumplir la agenda de modernización para las universidades: educación, investigación e innovación. Comunicación de la Comisión al Consejo y al Parlamento Europeo. Bruselas, COM(2006) 208 final, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=com:2006:0208:fin:es:pdf (Recuperado el 10 de febrero de 2011).
  • Comisión Europea (2009 a): A new partnership for the modernization of universities: the EU Forum for University Business Dialogue. Comunicación Comisión al Consejo y Parlamento Europeo. Bruselas, COM(2009) 158 final, http://ec.europa.eu/education/higher-education/doc/business /com158_en.pdf (Recuperado el 11 de noviembre de 2012).
  • Comisión Europea (2009 b): Informe sobre los progresos en materia de garantía de la calidad en la enseñanza superior. Informe de la Comisión al Consejo, al Parlamento Europeo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones. COM(2009) 487 final, http://ec.europa.eu/education/highereducation/doc/report09_es.pdf (Recuperado el 11 de noviembre de 2012).
  • Comisión Europea (2010 a): Europa 2020, una Estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/news/documents/pdf/20100303_1_es.pdf (Recuperado el 10 enero de 2012).
  • Comisión Europea (2010 b): Lifelong Learning Programme. Statiscal overview of the implementation of the decentralised actions in the Erasmus Programme in 2007/2008. http://ec.europa.eu/education/erasmus/doc/stat/0708/report.pdf (Recuperado el 10 de febrero de 2011).
  • Comisión Europea (2013a): A Statistical Overview of the ERASMUS Programme in 2011-12. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Comisión Europea(2013b): Convocatoria de Propuestas 2013 — EAC/S11/13. Bruselas: Diario Oficial de la Unión Europea. 12.12.2013, ES C 362/62, pp. 62-65.
  • Comisión Europea (2013c): Presupuesto de la UE para 2013. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión EuropeaComisión Europea
  • Consejo Unión Europea (2009): «Conclusiones del Consejo de 12 de mayo de 2009 sobre un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación. 2009/C119/02». Diario Oficial Unión Europea, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:119:0002:0010:ES:PDF (Recuperado el 10 de noviembre de 2011).
  • Deakin, H. (2014): «The drivers to Erasmus work placement mobility for UK students» Childrens Geographies, 12, 1, pp. 25-39.
  • Docku, M. (2013): «The problems of Erasmus students studying at Akdeniz University». Procedia Social and Behavioral Sciences, 70, pp. 567-573.
  • Ersoy, A. (2013): «Turkish Teacher Candidates’ Challenges Regarding Crosscultural Experiences: The Case of Erasmus Exchange Program». Egitim ve Bilim-Education and Science, 38, 168, pp. 154-166.
  • Fernández, M. (2010): «La movilidad: sello distintivo del Espacio Europeo de Educación Superior». Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3, 3, pp. 112-124.
  • Findlay, A.; King, R.; Smith, F.; Geddes, A. y Skeldon, R. (2012): «World class? An investigation of globalization, difference and international student mobility». Transactions of the Institute of British Geographers, 37, 1, pp. 118-131.
  • Fombona, J. y Agudo, S. (2013): «Deslocalización del contexto académico: renovación y unificación Erasmus». Enseñanza & Teaching, 31, 1, pp. 127-146.
  • Fombona, J. y Pascual, M. (2013): «Study of the Erasmus Program in Higher Education». Magister, 25, 1, pp. 74–82.
  • Gallup (2012): Worldwide Research Methodology and Codebook 2012. Washington: Gallup.
  • Grinberg, L. y Grinberg, R. (2000): «¿Quiénes emigran?» Revista de Estudios Sociales, 7, pp. 115-118.
  • Hoffman, D. (2009): «Changing Academic Mobility Patterns and International Migration What Will Academic Mobility Mean in the 21st Century?»
  • Journal of Studies in International Education, 13, 3, pp. 347-364.
  • Jessop, B. (2014): «Variegated Capitalism and the Eurozone Crisis: Modell Deutschland, Neo-Liberalism and the World Market». N. B. Poland. http://www.nccert.biz/badania/seminaria_files/24iv2013.pdf (Recuperado el 1 de marzo de 2014).
  • Kirsch, M. y Beernaert, Y. (2011): «Regards d’étudiants Erasmus. EDUCONSULT . Agence francophone pour l’éducation et la formation tout au long de la vie (AEF-Europe)». http://www.aef-europe.be/documents/ERA2011Regards_etudiants_Erasmus_06102011.pdf (Recuperado el 11 de julio de 2011).
  • López, P. (2007): «La política de integración de la Unión Europea». Migraciones, 22, pp. 221-256.
  • Mackenbach, J.; Karanikolos, M. y Mckee, M. (2013): «The unequal health of Europeans: successes and failures of policies». The Lancet, 381, 9872, pp. 1125-1134.
  • Makal, J. (2007): The Erasmus staff and students mobility as a good source of new educational experiences. Lithuanian: Kaunas Univ. Malet, D. (2013): «Patrimonial revaluation processes in Alfama neighbourhood (Lisbon): the role of Erasmus students in city thematization». Etnográfica, 17, 1, pp. 31-50.
  • Martínez, M. C.; Paterna, C.; López, J. y Martínez, J. (2007): «Autoestima colectiva y aculturación en inmigrantes ecuatorianos». Apuntes de Psicología, 25, 1, pp. 67-78.
  • Milne, A. y Cowie, J. (2013): «Promoting culturally competent care: the Erasmus exchange programme». Nursing standard, 27, 30, pp. 42-61.
  • International Organization For Migration (2013): World Migration Report 2013. Migrant well-being and development. Ginebra: International Organization for Migration.
  • Parlamento Europeo (2006): «Decisión Nº 1720/2006/CE Parlamento Europeo y del Consejo 15 noviembre 2006 que establece un programa de acción en el ámbito del aprendizaje permanente». Diario Oficial de la Unión Europea. Estrasburgo. 24.11.206, 327/45.
  • Reding, V. (2004): Conferencia Premio Cooperación Internacional. Disertación en Ceremonia Premios Príncipe de Asturias. Oviedo 2004. http://www.fpa.es/multimedia-es/videos/viviane-reding-premio-principe-deasturias-de-cooperacion-internacional-200430.html (Recuperado el 10 de diciembre de 2012):
  • Rindoks, A. (2010): «The international mobility of talent: types, causes and development». Impact Journal of ethnic and migration studies. 36, 4, pp. 709-710.
  • Souto-Otero, M.; Huisman, J.; Beerkens, M.; De Wit, H. y Vujic, S. (2013): «Barriers to International Student Mobility: Evidence From the Erasmus Program». Educational Researcher, 42, 2, pp. 70-77.
  • Teichler, U. (2009): «Internationalisation of higher education: European experiences ». Asia Pacific Education Review, 10, 1, pp. 93-106.
  • Thorn, K. (2009): «The relative importance of motives for international self initiated mobility», Career Development International, 14, 5, pp. 441-464. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/13620430910989843.
  • Unión Europea (2013): Estadísticas y encuestas de la UE. http://europa.eu/documentation/statistics-polls/index_es.htm (Recuperado el 1 de diciembre de 2013).