Modelización matemática de la evolución de dos reactivos químicos

  1. Teresa F. Blanco 1
  2. Manuel García Piqueraa 2
  3. José Manuel Diego-Mantecón 3
  4. Zaira Ortiz-Laso 3
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  3. 3 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

Zeitschrift:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 101

Seiten: 147-155

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Zusammenfassung

In recent years, researchers have highlighted the importance of working the subjects in an interdisciplinary way, to increase the interest in the STEM areas. This ex-perience describes a STEM activity based on the problem solving contextualized in the chemistry discipline. In particular, students modelled the evolution of two reactants in a chemical reaction, playing a key role the exponential function. The connection between mathematics and chemistry is made through modelling, being it a suitable resource to promote the acquisition of key competences and to integrate contents from different areas

Bibliographische Referenzen

  • Brzozowy, M., Hołownicka, K., Bzdak, J., Tornese, P., Lupiañez-Villanueva, F., Vovk, N., … Moussas, X. (2017). Making STEM education attractive for young people by presenting key scientific challenges and their impact on our life and career perspectives. En International Technology, Education and Development Conference INTED2017 (pp. 9948–9957). Valencia: IATED.
  • CEDEFOP. (2014). Rising STEMs. Recuperado el 17 de abril de 2018, de http://www.cedefop. europa.eu/en/publications-and-resources/statistics-and-indicators/statistics-and-graphs/ rising-stems
  • Diego-Mantecón, J. M., Bravo, A., Arcera, O., Cañizal, P., Blanco, T. F., Recio, T., González-Ruiz, I. e Istúriz, M. P. (2017). Desarrollo de cinco actividades STEAM con formato KIKS. En Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (eds.). VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 357-365). Madrid: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas
  • Diego-Mantecón, J.M., García-Piqueras, M., Blanco, T. F. y Ortiz-Laso, Z. (2018) Problemas en contextos reales para trabajar las matemáticas— Plataforma STEMforYouth. Sociedad de la Información, 58, 29-38.
  • Diego-Mantecón, J. M., Sáenz De La Torre Lasierra, J. J. y Brzozowy, M. (2017). Proyecto STEMforYouth. En Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (eds.). VIII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática (pp. 305-311). Madrid: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas.
  • Hense, J., Weiser, L., Scheersoi, A., Drymiotou, I., Kotkas, T., Kang, J. y Direito, I. (2017). Interest in Science–Measurement and some surprising findings. En European Science Education Research Association (ESERA). Dublín
  • Kennedy, T. J. y Odell, M. R. L. (2014). Engaging students in STEM education. Science Education International, 25(3), 246-258.
  • Krapp, A. y Prenzel, M. (2011). Research on interest in science: Theories, methods, and findings. International journal of science education, 33(1), 27-50.
  • España. Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3 de enero de 2015, núm. 3, pp. 169-546.
  • España. Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 29 de enero de 2015, núm. 25, pp. 6986-7003.
  • Rocard, M., Csermely, P., Walwerg-Henriksson, H. y Hemmo, V. (2007). A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Recuperado el 10 de abril de 2018, de http://ec.europa.eu/research/ science-society/document_library/pdf_06/report-rocard-on-science-education_en.pdf
  • Thomas, B. y Watters, J. J. (2015). Perspectives on Australian, Indian and Malaysian approaches to STEM education. International Journal of Educational Development, 45, 42-53.