Orígens de la identitat local a Elx a la fi del segle XIXUna aproximació al procés de refuncionalització de la tradició cultural: festa, història i paisatge
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1886-1032
Year of publication: 2021
Issue: 34
Pages: 105-127
Type: Article
More publications in: La Rella: Anuari de L'Institut d'Estudis Comarcals del Baix Vinalopó
Abstract
The process of industrialization and deep transformation of the city between the inauguration of the railroad, 1884, and the great espadrille strike of 1903, determined the construction of the local identity in Elx. The purpose of this article is to analyze the origin of La Festa (tradition), the palm grove (landscape), and local history as differential and prestigious cultural elements, in the regional, national, and international context, that Pedro Ibarra re-functionalizes and adapts to the new contemporary society of Elx. The result is the construction of a collective and cohesive consciousness of belonging to the city, precipitated by the threat of the morbid cholera epidemic, which at times overcomes the class dialectics between the bourgeoisie and the working class.
Bibliographic References
- Aranegui Gascó, Carmen (2018), La dama de Elche. Dónde, cuándo y por qué, Marcial Pons, Madrid.
- Berger, Peter Luckmann, Thomas (2006), La construcción social de la realidad, Amorrortu, Buenos Aires.
- Bloom, Harold (2011), El canon occidental, Anagrama, Madrid.
- Burke, Peter (1978), La cultura popular en la Europa moderna, Alianza, Madrid.
- Càmara Sempere, Hèctor (2008), «“Algun misteri amagat, vol Déu nos sia revelat”: l’estudi del Misteri d’Elx per intel·lectuals valencians i catalans de finals del segle XIX», Folklore i romanticisme. Els estudis etnopoètics de la Renaixença / Joan Borja i Joan Armangué (eds.). Càller (Cagliari), Arxiu de Tradicions de l’Alguer, p. 49-65.
- Càmara Sempere, Hèctor (2009), «La Festa era Elx en festa (representar, celebrar o vendre el Misteri d’Elx)», Festa d’Elx, 55, p. 127-149.
- Castaño i Garcia, Joan (1994), «Una aproximación a la Memoria históricodescriptiva (1886-1887) de la iglesia de Santa María de Elche, de J. Fuentes y Ponte», La Rella, 10, p. 39-61.
- Castaño i Garcia, Joan (2002), Els germans Aurelià i Pere Ibarra. Cent anys en la vida cultural d’Elx, Universitat d’Alacant, Alacant.
- Cremades García, Vicente J. (2009), «Protección y tutela normativa de El palmeral de Elche», Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche, I(4), p. 82-109.
- Forth, Cristopher E. (2004), The Dreyfus Affair and the Crisis of French Manhood, The Johns Hopkins University Press, Baltimore.
- Fox, Inman (1988), Ideología y política en las letras de fin de siglo (1898), Austral, Madrid.
- Gutiérrez Márquez, Ana (2002), Carlos de Haes en el Museo del Prado 1826- 1898, Museo Nacional del Prado, Madrid.
- Hobsbawm, Eric (ed.) (2002), La invención de la tradición, Crítica, Madrid.
- Homobono, José Ignacio (1990), «Fiesta, tradición e identidad local», Cuadernos de etnografía y etnografía de Navarra, 22 (55), p. 43-58.
- Ibarra Ruiz, Pere (1895), Historia de Elche escrita á vista de los más fidedignos testimonios y contemporáneos estudios y dispuesta para que pueda servir de libro de lectura en las escuelas de la ciudad, Establecimiento Tipográfico de Vicente Botella, Alicante.
- Larrosa Rocamora, José Antonio (2003), «El palmeral de Elche. Evolución reciente y función turística después de la declaración como Patrimonio de la Humanidad», Ciudad y Territorio. Estudios territoriales, XXXV, 135, Ministerio de Fomento, Madrid, p. 127-154.
- Lisón Tolosana, Carmelo (ed.), (2007). Introducción a la antropología social y cultural: teoría, método y práctica, Akal, Madrid.
- Martínez Blasco, Tomás (1986), «Panorama de las artes plásticas en Elche (1886-1986)», Cien años de la historia de Elche y de su Caja de Ahorros (1886-1986), CEAM, Alacant, 147-176.
- Miranda Encarnación, José Antonio (1991), Hacia un modelo industrial, Elche, 1850-1930, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, Alacant.
- Monge Juárez, Mariano (2015), La construcción de una ciudad contemporánea. Agua, tierra y capital. Elche, 1884-1903, Cátedra Pedro Ibarra-Universidad Miguel Herández, Elche, 2015.
- Monge Juárez, Mariano (2018), «La epidemia de cólera morbo de 1884 en Elche; un elemento de cambio de sociedad y una nueva categoría de la contemporaneidad», Cultura de los cuidados, 51, p. 31-37.
- Monge Juárez, Mariano (2020), «La formació de la classe obrera: socialisme i còlera morbo. Elx a la fi del segle XX», Revista de l’Institut Obrer, 5, p. 111-120.
- Moreno Pato, Alicia (1986), «D. Cayetano Rosell y López», Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 23, p. 441-452.
- Ors Montenegro, Miguel (1987), «La masonería ilicitana en el s. XIX», en Benimeli (coord.), La masonería en la España del siglo XIX, 1, p. 371-382.
- Pitt-Rivers, Julian (1984), «La identidad local a través de la fiesta», Revista de Occidente, 38-39, p. 17-36.
- Pons, Anaclet Serna, Justo (1992), La ciudad extensa. La burguesía comercial-financiera y su dominación en la Valencia de mediados del siglo XIX, Diputación Provincial de València, València.
- Sansano, Gabriel (coord.) (2016), La Festa d'Elx, Publicacions de la Universitat d`Alacant, Alacant.
- Serrano, Carlos Salün, Serge (eds.) (1991), 1900 en España, Espasa-Calpe, Madrid.
- Smith, Anthony (1976), Las teorías del nacionalismo, Península, Barcelona.
- Storm, Eric (2002), «Los guías de la nación. El nacimiento intelectual en su contexto internacional», Historia y política: ideas, procesos y movimientos sociales, UCM, 8, p. 39-55.
- Thompson, Eduard P. (2019), Costumbres en común. Ensayo sobre la cultura popular, Capitán Swing, Madrid.
- Tendero Porras, Mercedes (2018), «Pedro Ibarra y la arqueología ilicitana», Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 37, p. 321-338.
- Unamuno, Miguel de: «Tradición eterna», 1895, apud En torno al casticismo, Biblioteca Nueva, Madrid, 1998.
- Winock, Michel (1997), Le siècle des intellectuels, Essais, Seuil.