La intermitente invención de Sigüenza, personaje de Gabriel Miró (1908-1913)
ISSN: 0034-849X
Year of publication: 2018
Tome: 80
Issue: 160
Pages: 463-490
Type: Article
More publications in: Revista de literatura: España
Abstract
The concept built about Sigüenza, character created by Gabriel Miró, seems to be the result of the books’ location featuring this character within his Complete Works, just like they were arranged by the writer from 1926. It is a trilogy that encloses his complete work. Libro de Sigüenza is a compilation volume placed in the middle of that trilogy and is chronologically linked both to the beginning and to the end, if we consider the dates added in the edition of 1927. Actually, the creation of the character followed and intermittent process. Sigüenza, years after Del vivir, appeared in different newspapers during short and well-defined periods. We’ll deal with the first period, his training, in the following pages.
Bibliographic References
- Altisent, Marta Eulalia (1992). Los artículos de Gabriel Miró en la prensa barcelonesa (1911-1920). Madrid: Editorial Pliegos. PMid:1460915
- Cansinos-Assens, Rafael (1925). La nueva literatura. II. Las escuelas. Madrid: Editorial Páez.
- Díez de Revenga, Francisco Javier (1979). «Gabriel Miró y España a través de unos capítulos de su historia», Revista del Instituto de Estudios Alicantinos. 27, pp. 117-122.
- González Blanco, Andrés (1906). «Gabriel Miró», en Los Contemporáneos. Primera serie. París: Garnier, tomo II, pp. 276-292.
- Guardiola Ortiz, José (1935). Biografía íntima de Gabriel Miró (El hombre y su obra). Alicante: Imprenta Guardiola.
- Guillén, Jorge (1969). Lenguaje y poesía. Madrid: Alianza Editorial.
- Johnson, Roberta (1985). El ser y la palabra en Gabriel Miró. Madrid: Fundamentos.
- King, Edmund L. (1999). «Gabriel Miró, autor», en R. M. Monzó y M. A. Lozano Marco (eds.), Actas del I Simposio Internacional Gabriel Miró. Alicante: CAM, pp. 29-40. PMCid:PMC1219932
- López Landeira, Richard (1972). Gabriel Miró: Trilogía de Sigüenza. University of North Carolina, Department of Romance Languages.
- Lozano Marco, Miguel Ángel (1979). «En torno a Los pies y los zapatos de Enriqueta, novela corta de Gabriel Miró», en Juan Luis Román del Cerro (coord.), Homenaje a Gabriel Miró. Estudios de crítica literaria. En el centenario de su nacimiento (1878-1978). Alicante: Publicaciones de la Caja de Ahorros Provincial, pp.101-122.
- Lozano Marco, Miguel Ángel (2005a). «Gabriel Miró, Del vivir (1904) y su ruptura con la convención novelesca», Revista de Literatura. LXVII, 134, pp. 483-500.
- Lozano Marco, Miguel Ángel (2005b). «Libro de Sigüenza en sus dos versiones (1917 y 1927). Las "Nuevas jornadas"», Canelobre. 50, pp. 149-163.
- Lozano Marco, Miguel Ángel (2014). «Gabriel Miró en 1914. Sus colaboraciones en La Vanguardia», Monteagudo. 19, pp. 73-92.
- Mainer, José-Carlos (1975). La Edad de Plata. Barcelona: Los Libros de la Frontera.
- Márquez Villanueva, Francisco (1990). La esfinge mironiana y otros estudios sobre Gabriel Miró. Alicante: Instituto de Cultura Juan Gil-Albert.
- Miró, Gabriel (1952). Glosas de Sigüenza. Buenos Aires: Espasa Calpe Argentina, S. A.
- Miró, Gabriel (1992). Sigüenza y el Mirador Azul y Prosas de «El Ibero», introducción biográfica, transcripciones y enmiendas de Edmund L. King. Madrid: Ediciones de La Torre.
- Miró, Gabriel (2006, 2007 y 2008). Obras Completas, ed. M. A. Lozano Marco. Madrid: Fundación José Antonio de Castro, tres volúmenes.
- Miró, Gabriel (2009). Epistolario, ed. Ian R. Macdonald y Frederic Barberà. Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, CAM.
- Ramos, Vicente (1996). Vida de Gabriel Miró. Alicante: CAM, Instituto de Cultura Juan Gil-Albert.
- Rubia Barcia, José (1979). «La radical esencialidad de Sigüenza», en Juan L. Román del Cerro (ed.), Homenaje a Gabriel Miró. Estudios de crítica literaria. Alicante: Publicaciones de la Caja de Ahorros Provincial, pp. 35-52.
- Torres Nebrera, Gregorio (1995), «Introducción», en Gabriel Miró, Corpus y otros cuentos. Alicante: Instituto de Estudios Juan Gil-Albert.